Passend onderwijs

Reactie

Naam WSNS Breukelen, Maarssen en Woerden (Dhr. J. Puttenstein)
Plaats Woerden
Datum 9 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
J. Ravenhorst / J. Puttenstein
Directie WSNS

De gepresenteerde plannen zijn ingrijpend, beogen enerzijds een verhoging van kwaliteit van onderwijszorg maar lijken anderzijds toch vooral te zijn ingegeven door een bezuinigingsopdracht.
Een aantal voorstellen waren te verwachten, de regionale herindeling niet. Deze voorgestelde herindeling baart onze grote zorgen. Onze verbanden Breukelen, Maarssen en Woerden zullen met ingang van 01-08-2011 zijn gefuseerd tot “Stichting Passenderwijs”. Door besturen, scholen en ouders is hard gewerkt om deze fusie te kunnen realiseren. Bij deze voornemens hebben wij steeds goed gekeken naar de overheidsplannen rond Passend Onderwijs.
Inmiddels zijn we binnen onze nieuwe regio aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de zorgprofielen van onze 71 scholen, hebben we een nieuwe zorgstructuur in het leven geroepen en samenwerking gezocht met onze directe partners zoals de gemeente, REC’s en de CJG’s. Kortom, binnen ons nieuwe samenwerkingsverband staat alles op scherp om iets goeds te maken van Passend Onderwijs. Maar dan de brief van de minister………………….
Het voorgenomen beleid ten aanzien van de herstructurering van de huidige verbanden met ingang van 01-08-2012 wijzen we met kracht van de hand omdat:
1) Er sprake is van inconsistentie in de beleidsvoering. De ideeën rond de regionale netwerken werden in 2009 losgelaten, juist om continuïteit te borgen en verder bestuurlijke “gedoe” te voorkomen.
2) Dit voorstel te gemakkelijk voorbij gaat aan inhoudelijke ontwikkelingen die reeds gestart zijn.
3) Deze plannen opnieuw onrust creëren binnen het onderwijsveld en zeker in eerste instantie zullen leiden tot een toename van de bureaucratie welke nu juist door de Rijksoverheid wil worden teruggebracht. Vervolgens zullen er ongetwijfeld ook weer extra middelen worden ingezet ter facilitering van eventuele begeleidingscommissies, procesmanager, gesprekspartners etc.
4) Deze voorstellen onvoldoende inspelen op het uitgangspunt dat de besturen en scholen zeer wel in staat zijn om op regionaal en lokaal niveau zelf te komen tot heldere afspraken. Een directieve overheid pas niet in dit uitgangspunt en sluit ook zeker niet aan bij de recente uitspraken van de minister dat ook zij niet gelooft in een sturende overheid die bijvoorbeeld indeelt op postcode gebied. (Pauw en Witteman, d.d. 08-02-2011).