Passend onderwijs
Reactie
Naam | ZMLK de Ark (I Huisman) |
---|---|
Plaats | Gouda |
Datum | 1 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het is een nobel streven om leerlingen met een beperking onderwijs te laten genieten op een school in de nabije omgeving. Ik ben ervan overtuigd dat er in het reguliere onderwijs wat we momenteel in Nederland aanbieden veel kennis is op diverse vlakken. Ik betwijfel het echter of het mogelijk is om leerlingen met een speciale zorg- of hulpvraag adequaat onderwijs te bieden, wanneer ze in een gewone groep van minimaal 25 leerlingen geplaatst zijn.
Ik werk met leerlingen die een verstandelijke beperking hebben, en daarbij vaak hun omgeving niet begrijpen. Als docent is het moeilijk om deze leerlingen effectief onderwijs te geven, voor de leerling is het moeilijk om onderwijs te krijgen tussen allemaal leerlingen die je niet begrijpen en die je zelf niet of nauwelijks begrijpt. Veel leerlingen die eerst op het reguliere onderwijs hebben gezeten met een rugzakje en die daarna de stap naar het ZML onderwijs maken, laten een achterstand zien in onder andere zelfredzaamheid en sociale vaardigheid. Dit is niet de schuld van de leerkrachten in het reguliere onderwijs, maar een gevolg van het anders zijn. Het is haalbaar om leerlingen in het reguliere onderwijs mee te laten draaien maar er moeten wel middelen voor beschikbaar komen. Wanneer het zo is dat het speciale onderwijs wordt uitgekleed, en de reguliere scholen met minder middelen een zwaardere doelgroep onderwijs moet gaan geven, dan gaat dit ten koste van alle kinderen.
Ik denk dat het verstandig is om te achterhalen waardoor de groei van leerlingen met een beperking komt. Komt dit door uitgebreidere testen, komt dit vanwege de eisen die aan het kind gesteld worden, komt dit vanwege de druk die een kind in de maatschappij ervaart, of zijn er andere verklaringen te vinden.
Daarna kan er gekeken worden welke oplossingen er zinvol zijn om de stijging van het aantal kinderen met een beperking aan te pakken.
Vakdocent bewegingsonderwijs ZML