Passend onderwijs
Reactie
Naam | Th Hart de Ruyterschool, Renn4, Groningen (Drs. JDR Smit) |
---|---|
Plaats | Nieuwehorne |
Datum | 22 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ls,
Al 25 ben ik werkzaam in het speciaal voortgezet onderwijs.
De Th hart de Ruyterschool in Groningen.
In het begin werkte ik daar met klassen die nooit groter waren dan 8 leerlingen. Ons onderwijs werd (en wordt nog steeds) bekostigd op basis van 7 ll in een klas. Van die éne leerling werd bij ons de overhead betaald. we hadden op 110 ll een directeur, fysiotherapeut, logopedist, maatschappelijk werker, ortho- pedagoge en part time drama therapeut.
Nu zijn we gefuseerd tot het moloch Renn4. Onze logopedist en fysiotherapeut zijn verdwenen. We hebben nu ong. 130 ll.
De klassengrootte is 10 maar 11 tm 15 komt ook regelmatig voor.
De problematiek van de leerlingen wordt steeds zwaarder.
De overhead van onze organisatie is gigantisch.! Als ik het aantal ll deel door het aantal medewerkers kom ik op 3. Dus 1 op 3!
Allemaal diensten en "expertises" waar niemand wat aan heeft.
Personeelszaken functioneert niet goed. Afd ICT is een bureaucratisch geheel. enz,enz.
Kortom ontslaan al die bureau jongens en meer onderwijzers voor de klas.
En verder 10 jaar geen veranderingen in het onderwijs. De leerkrachten houden het lesmateriaal wel actueel.
Jodé Smit