Passend onderwijs
Reactie
Naam | De Piloot (J-P van Bruchem) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 10 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geachte heer,
Een verwonderlijk standpunt van een ministerie dat schrijft het beste voor te hebben met de kinderen met een beperking. We nemen iemand geld af denken dat dan in een andere sector het probleem dat ontstaat wordt opgelost. De veronderstelling dat de leerkracht in het reguliere onderwijs door nascholing de kinderen wel kan opvangen is wel erg optimistisch.
Al weer jaren terug hebben Doornbos en andere deskundigen na een uitgebreid onderzoek vastgesteld dat "staffeling" een onbegonnen zaak is.
Ach de scholen en mijn teamleden overleven deze hele actie wel maar de leerlingen zijn de dupe die worden weer in hun oude situatie teruggeworpen gaan de mislukking tegemoet en het aantal thuiszitters zal weer gestaag gaan toenemen. Theoretisch zijn de besturen verantwoordelijk maar ja een kind dat een gevaar voor zichzelf en de andere kinderen is heeft dan echt nog maar een plek over waar hij kan zijn thuis achter zijn computer en achter de gordijnen want spelen met de buurkinderen lukt al tijden niet meer en de sportclub heeft de ouders vriendelijk maar dringend gevraagd om een andere club te zoeken.
Mijn voorstellen zijn:
de bezuiniging zoeken in het opheffen van de REC's, en de oude commissie van onderzoek in de scholen herstellen. de controle op het functioneren van die commissies is niet zo heel moeilijk
de functie van de pedologisch instituten en hun scholen herstellen waardoor er weer een degelijke observatieperiode ontstaat en veel foute verwijzingen kunnen worden voorkomen.
projecten als Herstart en Opde Rails, enz. door die scholen laten invullen daar kan een groot deel van de crisissituaties worden opgelost en een goede diagnostiek worden gedaan
minder bureaucratie richt je op het handelingsplan/transitieplan/prognoses, dus het primaire proces. De leerkracht moet lesgeven en geen rapporten schrijven
de functiemix aanpakken
de klassendeler met 10% omhoog maar ook niet meer
ambulante begeleiding kan worden beperkt maar stel er dan kwalitatief andere eisen aan.
Ik ga nu weer mijn eigenlijke werk doen een school leiden.
Met vriendelijke groet,
Jan-Pieter van Bruchem
directeur De Piloot school verbonden aan het Pedologisch Instituut