Passend onderwijs

Reactie

Naam Dienst Ambulante Begeleiding Amsterdam (E. Hoekstra)
Plaats Amsterdam
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
LS,
Maak de rugzak niet voor elke leerling even groot en/of zwaar: niet iedere zorgleerling heeft gelijke behoefte.
Laat de ambulant begeleiders samen met de SWV een referentiekader (cf indicatie) voor leerlingen maken, ambulant begeleiders hebben de expertise.
Laat de ambulant begeleiders samen met het SWV zorgprofielen opzetten waarin de zorg voor zorgleerlingen wordt gewaarborgd en de docenten in het regulier onderwijs recht wordt gedaan.
Laat de ambulant begeleiders samen met de SWV een structuur opzetten om bij de intake van leerlingen de zorgbehoefte van die leerling vast te stellen en een vorm van onderwijsadvies voor de school op te stellen.
Hou de Preventieve Ambulante Begeleiding (1 x bepalen wat nodig is voor een leerling aan de hand van intake en mogelijkheden zorgprofiel) in ere - maar noem dit dus anders - zodat
de ambulant begeleider altijd eerst kan observeren en samen met het docententeam een plan van aanpak kan maken. Dit kan eenmalig en wordt bijv. einde schooljaar geevalueerd.
Geef de ambulant begeleiders de tijd en de ruimte hun expertise over te dragen door hen in klassen met zorgleerlingen te laten co-teachen of video interactie begeleiding te laten verzorgen.
Geef de inspectie meer macht om de inzet van zorggelden te controleren (dit had allang moeten gebeuren samen met veel zwaardere controle op het maken en uitvoeren van handelingsplannen - die veel scholen niet of nauwelijks maken, uitvoeren of in een controle cyclus zetten).