Passend onderwijs

Reactie

Naam Koninklijke Kentalis (Mevrouw M de Koning)
Plaats Zwolle
Datum 24 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ad 1
Hiernaar al gestreefd sinds invoering van lgf. Passend onderwijs is een uitvloeisel. Scholen hebben de jarenlang opgebouwde expertise van de ab-ers niet in huis en 't is onmogelijk om al die ins en outs te weten. Hoe vaak heb je bijv. een dove of sh- leerling in je klas of een leerling met esm? Een leerkracht heeft meer dan 30 kinderen in de klas met wie weet wat voor problematiek erbij; dat is al een volledige dagtaak. Ze zijn nu al zwaar belast en de opleidingen zijn van steeds minder niveau. Expertise is bij de clusters aanwezig en scholen kunnen daar d.m.v. ambulante begeleiding gebruik van maken.

Ad 2
Ouders weten heel goed wat het beste voor hun kind is. Dat is helaas niet altijd thuisnabij onderwijs, maar SO. Kinderen die in het BaO vaak volledig zijn afgebrand of stukgelopen, bloeien vaak weer op als zij in hetn SO terechtkomen.
Daar is meer tijd om de leerlingen te begeleiden en specifieke kennis op het gebied en de handicap.

Ad 3
Als je niet dagelijks en jaar in jaar uit met een specifieke handicap bezig bent, weet je daar veel te weinig van af.
AB-ers zijn mensen die oprechte interesse hebben in de specifieke problematiek van het cluster waarin zij werken. Vaak zijn het oud-leerkrachten en in ieder geval mensen met veel ervaring. Deze mensen op straat zetten is een grote aanslag doen op de kwaliteit van het onderwijs aan alle leerlingen met een handicap. Zo worden deze leerlingen dubbel getroffen.

Ad 4
Samenwerken met gemeente en jeugdzorg maakt het reguliere onderwijs niet beter, maar logger en minder flexibel. Veel overleg, veel papierwerk en langzame beslissingen, waardoor er juist langere wachtlijsten komen en meer kinderen thuis zullen komen te zitten.

ad 5
LGF is een doelmatige investering, mits ook daar de bureaucratie een stuk minder mag. Inspectie staat op ontzettend veel verantwoording en daardoor veel papierwerk.

Suggesties:
1. kleinere klassen in het BaO
2. budgetfinanciering, zodat het beschikbare geld daar komt waar het het meest nodig is
3. financiën afstemmen op de leerlingenaantallen van 2009 of 2010. 2005 is niet reeël.
4. geen gelden naar de schoolbesturen tenzij ze geoormerkt zijn en gebruikt moeten worden voor het inkopen van zorg voor de zorgleerlingen
5. verhoging van het niveau van de pabo-s, want het is erbarmelijk hoe weinig nieuwe leerkrachten soms weten.

M.L. de Koning
Ambulant begeleider
Koninklijke Kentalis
Cluster 2