Passend onderwijs

Reactie

Naam SG Mariëndael (A.C. Kluit)
Plaats Arnhem
Datum 14 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn reactie op het wetsvoorstel geef ik als leerkracht binnen het voortgezet speciaal onderwijs, cluster 3.
Veel van onze jongeren zijn, na een periode speciaal onderwijs, sterk genoeg om binnen het reguliere MBO/HBO verder te gaan. In plaats van een negatief zelfbeeld, hebben zij een realistisch zelfbeeld. In plaats van een Wajong, wordt het een betaalde baan op de arbeidsmarkt!
Waarom werd de LGF ook alweer ingevoerd? Omdat men het speciaal onderwijs verweet teveel leerlingen toe te laten...Er moesten onafhankelijke commissies komen die kritisch zouden kijken naar leerlingen die de dure zorg werkelijk nodig hadden..Gevolgen:
- een enorm log en bureaucratisch systeem
- een duur systeem
- toename van leerlingen in het speciaal onderwijs! (omgekeerd effect!)
- veel mensen in het onderwijs die niet meer direct met de leerlingen werken, maar voor het systeem..
Waarom nu weer een onoverzichtelijk log systeem op gaan zetten??
(grote samenwerkingverbanden die ingericht moeten worden...)

Naar mijn idee kan er een hoop geld bespaard worden als men het aan zou durven de verantwoordelijkheid weer terug te geven aan het speciaal onderwijs zelf! (vertrouwen..)
Dan is het systeem al klaar!!
Bijvoorbeeld:
De commissies van begeleiding van scholen voor speciaal onderwijs worden aangevuld met bv zorgcoördinatoren van het regulier onderwijs. Samen beoordelen zij of een leerling speciaal onderwijs nodig heeft. Zo leren zij elkaars grenzen en mogelijkheden kennen en kunnen zij samenwerken en van elkaar leren. Onafhankelijke onderwijsconsulenten (die nu ook voor het ministerie thuiszittende leerlingen plaatsen), kunnen hun werk blijven doen wanneer plaatsingsproblemen ontstaan, als "second opinion" (desnoods als controleurs..). Al deze mensen zijn al aan het werk, zijn al deskundig en hebben alleen het vertrouwen van het ministerie nodig... Op deze wijze kunnen ABers gewoon blijven werken: samenwerkingsverbanden hoeven niet verder te worden ingericht en docenten hoeven geen extra scholing..

Ook het speciaal onderwijs is zich ervan bewust dat leerlingen waar mogelijk in het regulier het beste af zijn. Dat we daar nog wat kritischer in kunnen worden, is waar. Maar, daar zijn we zeker toe bereid! Alleen door nauwe samenwerking tussen speciaal onderwijs en regulier onderwijs, direct op de werkvloer, kan dit worden bereikt!