Passend onderwijs

Reactie

Naam A.J. De Bruijn
Plaats Nijmegen
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben Arja de bruijn, ik ben ouder van een kind met diverse beperkingen en hij zit op het speciaal onderwijs, nu groep 6. Daarnaast werk ik als schoolmaatschappelijk werker in het Voortgezet Onderwijs.
Mijn zoon heeft groep1, 2 en 3 op het regulier onderwijs gevolgd, echter hij bleek op vele gebieden "onhandelbaar" op school en kreeg veel straf, zat heel vaak alleen op de gang. In groep 3 heb ik er op aangedrongen onderzoek te laten doen door de onderwijsbegeleidingsdienst, na een jaar adviseerden zij hem door een kinderpsychiater te laten onderzoeken. De gewone school wilde dat hij groep 3 nog eens over zou doen, ik heb zelf aangedrongen op speciaal onderwijs en dat is gelukt. hij kwam er in groep 4 en het ging snel beter met hem. Hij zat in een groepje van 12 kinderen , dat was het maximum aantal volgens de juf. Inmiddels kwam uit de onderzoeken dat hij een combi heeft van ADHD, klassiek autisme en een verstandelijke en motorische beperking. Toen vielen bij mij de kwartjes dat het klopte met het gedrag wat ik zag. In groep 5 zaten er (vorig schooljaar) 15 leerlingen inde klas, het maximum bleek in diverse klassen omhoog te zijn gegaan vanwege bezuinigingen.
Nu zit hij in groep 6 in een klas met 17 leerlingen die allemaal een beperking hebben. ook gevolg van bezuinigingen, de LGF is fors verminderd. Mijn zoon schrijft nog op het nivo van groep 3 maar extra les in een klein groepje hiervoor kan niet want er is geen geld voor is tegen mij gezegd. Hij is een kind die het niet gaat redden op een gewone school en de speciale school wordt nu ook uitgekleed. Docenten in het reguliere onderwijs zijn helemaal niet goed opgeleid om kinderen met beperkingen te begeleiden, wel om les te geven, maar de benadering naar kinderen met een beperking is net even anders. Dat is iets wat ik als moeder en als schoolmaatschappelijk werker heb ervaren.