Passend onderwijs

Reactie

Naam Leerkracdht Mytylschool De Regenboog (Tom Alessie)
Plaats Haarlem
Datum 4 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Reactie van Tom Alessie, leerkracht mytylaschool De Regenboog te Haarlem.

De mate van beschaving herkent men aan wat men over heeft voor de aller zwaksten in de samenleving: mensen ,die om wat voor een reden dan ook, aangewezen zijn op meer dan goede speciale voorzieningen. De oekazes van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen d.d. 31 januari j.l laten zien dat de huidige politiek, beleidsmakers en overige betrokkenen, onder deze morele plicht uit willen komen. Er dreigt een grote groep mensen (kinderen en volwassenen) weggezet te worden, want ze voldoen niet aan het belangrijkste criterium wat men nu stelt: meedoen aan het arbeidsproces. Ik doe dan ook een beroep op ieders weldenkendheid kom zo spoedig mogelijk met een alternatief.
Natuurlijk krijgen alle leerlingen goed onderwijs, en niet zoals de minister het stelt, zo goed mogelijk onderwijs. Dit is immers een vastgesteld internationaal recht.
Het is betreurenswaardig dat ze zich niet heeft laten leiden door eigen observaties c.q. werkbezoeken. Zoals vaker kon men niet de verleiding weerstaan om zich te laten leiden door kwantitatieve gegevens. Op deze manier wordt het gehele (v)so weggezet, terwijl een klein, maar zorgwekkend, percentage, kwalitatief onder de maat presteert. De jarenlange know how rond de specialistische zorg, die leerlingen met een beperking behoeven, wordt teniet gedaan.
Leerkrachten moeten zich meer laten scholen. Om dit mogelijk te maken worden er drastische bezuiningen voorgesteld. Mijn voorstel is schaf de functiemix af en maak beter gebruik van de voorhanden zijnde kennis in het po, vo en (v)so. Dat bespaart een heleboel geld. Durf hogere bekwaamheidseisen te stellen voor specialistische leerkrachten.
Politiek en beleidsmakers ga meer op werkbezoek langs scholen, treedt eens meer dan nu, liefst veel meer, in contact met de werkvloer. Ga daarna eens bekijken wat er moet gebeuren.