Passend onderwijs
Reactie
Naam | Kentalis (Ida van de Logt) |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
didacticus ADC en dienst ambulante begeleiding Kentalis Nijmegen (Ida van de Logt)
Het is goed om te bekijken of de manier waarop de zorg voor leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte nu geregeld is, nog levensvatbaar is voor de toekomst. Hoe kunnen we samen met de basisscholen tegemoet komen aan de speciale onderwijsbehoefte van leerlingen, die het met het reguliere onderwijsaanbod niet redden?
Passend onderwijs voor iedereen. Het klinkt zo mooi en dat zou het ook kunnen zijn als er daadwerkelijk vanuit beleid en gezamenlijk overleg oplossingen bedacht hadden kunnen worden.
Door de plannen van de regering is het niet mogelijk om constructief met elkaar te overleggen en tot goede oplossingen te komen. Gebruik maken van elkaars expertise is een goede zaak, maar dan moet die expertise wel blijven bestaan.
Ik ben vanaf 1982 werkzaam in het cluster 2 onderwijs en heb inmiddels met alle doelgroepen van cluster 2 gewerkt. Allemaal leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte op het gebied van de communicatie. Ik heb al die leerlingen direct of indirect geholpen op weg naar een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Om optimaal te kunnen functioneren in de maatschappij moet je in staat zijn om te communiceren met anderen. Je moet een goede communicatieve redzaamheid hebben. Leerlingen uit cluster 2 moeten geholpen worden bij het ontwikkelen van die communicatieve redzaamheid. Als je niet kunt communiceren word je doodongelukkig. Er zal een groep leerlingen komen die door hun problemen in de communicatie in zichzelf zullen keren en hun mond zullen gaan houden met vereenzaming als uiterst doemscenario. Een andere groep leerlingen zal door problemen in de communicatie grijpen naar fysieke weerbaarheid met agressiviteit/ criminaliteit tot gevolg.
Het reguliere onderwijs, het speciaal onderwijs en de samenwerkingsverbanden lijken nog niet klaar voor passend onderwijs en zien zich nu genoodzaakt om eerder bedachte plannen van tafel te vegen, omdat er met veel minder geld vorm moet worden gegeven aan het passend onderwijs.
Hopelijk wordt ons meer tijd geboden om samen met alle partijen te kijken hoe de expertise en de hulp het beste in gezet kan worden om tegemoet te komen aan leerlingen die het niet redden met het reguliere onderwijsaanbod.