Passend onderwijs

Reactie

Naam Attendiz (Ambulant begeleider cl. 4 G Dokter)
Plaats Hengelo
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Passend onderwijs, een recht voor elk kind. Prima toch, maar hoe wil dit kabinet, in het bijzonder de minister, dit realiseren als zo fors het bezuinigingsmes op het (speciaal) onderwijs wordt gezet. Ik ben ambulant begeleider en ik ken geen enkele ouder die voor de lol hun eigen kind laat etiketteren. Helaas was het voor leerlingen met extra zorgbehoeften een vereiste om een etiket opgeplakt te krijgen alvorens een LGF toegekend kon worden. In mijn werk als ambulant begeleider heb ik mogen ervaren dat ouders de extra zorgbehoeften van hun kind op school wel erkenden, maar zoveel moeite hadden met het etiketje dat daarvoor opgeplakt moest worden. Geen enkele ouder die ik vanuit de ambulante begeleiding ken, heeft dit met veel plezier laten doen. Dit wil je niet als ouders. In die zin kan ik mij vinden in de stelling dat de LGF geleid heeft tot "overetikettering" en is het goed dat dit een halt wordt toegeroepen, maar wordt hier de behoefte aan extra zorg dan minder om? Ik ben van mening dat dit niet het geval is. En toch wordt er flink bezuinigd. Elk kind moet naar het regulier onderwijs kunnen, maar met veel minder financiele middelen en ook met veel minder expertise. Voor deze minister en dit kabinet telt het werk van de ambulant begeleider niet meer. Maar hiermee wordt niet naar het veld geluisterd. De scholen waar ik kom en de ouders van de leerlingen die ik begeleid zijn m.i. zeer tevreden over de ondersteuning die de ambulant begeleider biedt. Steeds weer lees ik in de evaluaties en de rapporten voor de herindicaties dat zij zonder de ondersteuning en expertise van de ambulant begeleider niet in staat zijn om de leerling met extra zogrbehoeften binnen het regulier onderwijs te houden. Zowel scholen en ouders vinden dit zo hard nodig. Maar dit kabinet en deze minister lijkt dit niet te willen zien. Waarom worden de ambulant begeleiders anders wegbezuinigd? Naar mijn weten is in mijn veld nooit naar de meerwaarde van de ambulant begeleider gevraagd, nooit onderzoek hiernaar verricht. Er is niet tot weinig geinspecteerd op een juiste inzet van de LGF. Wordt wakker kabinet, de reguliere scholen kunnen het echt niet alleen. Ze geven dit zelf toch ook aan? Als bezuinigingen dan noodzakelijk zijn, doe het dan wel op acceptabel niveau en met mate. En waarom niet een deel overheveling van mankracht (bijv. ab'ers) die het veld voldoende kan ondersteunen vanuit de expertise naast een deel overheveling van de gelden die voorheen voor de AB bestemd waren.