Passend onderwijs

Reactie

Naam Redlschool (Mw. M van Etten)
Plaats Soest
Datum 3 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het wetsvoorstel schetst een onjuiste prognose.
Er lijkt over een aantal zaken zeker niet nagedacht te zijn.
Hoe is het mogelijk om expertise te verkrijgen als deze juist wordt weggenomen? Waar zullen Samenwerkingsverbanden expertise gaan halen? Wat wordt onder expertise verstaan: een leerkracht die veel weet of een leerkracht die begeleid wordt in het uitvoeren van ondersteuning?
Samenwerkingsverbanden krijgen beslisbevoegdheid over de zorggelden terwijl zij ver staan van de problemen van individuele leerlingen. De aandacht zal al snel gaan naar de leerlingen die als 'lastig' ervaren worden (externaliserende problematieken) De leerling met b.v. slechthorendheid, angst-stemmings- problematiek, etc. komt daardoor aandacht tekort en komt daardoor sneller thuis te zitten. Deze groep wordt nu door 'labeling' niet vergeten.
Ouders zullen zich minder gehoord voelen.

Mijn voorstel:
Het zorgbudget kan inderdaad effectiever worden ingezet.
De huidige constructrie kan effectiever door
- het creeren van één zorgloket
- bundelen van clusters
- zorggeld houden bij Specialisten (Speciaal Onderwijs)
- deels loslaten van labeling
- uitgaan van hulpvraag kind / leerkracht / ouder

Marianne van Etten
ambulant begeleider , leraar en ouder