Passend onderwijs

Reactie

Naam Kentalis Compas (Dhr. E Schraven)
Plaats St. Michielsgestel
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geachte medewerker,

Ik ben schoolleider in het speciaal onderwijs van cluster 2, met name gericht op dovenonderwijs in het VSO. Met de huidige bezuinigingen wordt onze school in ernstige mate gekort op onze financiering, als gevolg van de korting op expertisebekostiging, minimaal tot boven de 50%. De expertisebekostiging wordt voorgesteld als een bekostiging waar de school uiteindelijk geen recht op had. De bekostiging echter is indertijd gerealiseerd om het onderwijsaanbod aan dove leerlingen in stand te houden omdat de VO-school die vroeger gekoppeld werd aan het VSO als gevolg van te lage leerlingaantal opgeheven werd. Het onderwijs aan de dove leerling echter is nog steeds noodzakelijk. Dove leerlingen kunnen in grote getale niet naar het reguliere voortgezet onderwijs. Dit komt tot uitdrukking in de grote begeleidingsbehoefte van de speciale doelgroep waar wij onderwijs aan bieden. Bij ons op school is dat uitdrukkelijk zichtbaar in de grote sociaal emotionele ondersteuningsbehoefte. Geen enkele school, regulier noch speciaal, kan dit op deze manier overnemen of opvangen. Het alternatief is een gecomprimeerde school waarbij het onderwijs en de keuzemogelijkheden van dove leerlingen niet meer geboden kan worden zoals dat nodig zou moeten zijn. Immers ook dove leerlingen zouden keus moeten hebben om een diploma te halen in de richting van hun keuze. Met deze maatregel snij je die weg voor een grote groep leerlingen af. Daarnaast zal ook de broodnodige ondersteuningsbehoefte komen te vervallen wat grote psychische problemen zal veroorzaken.
Mijn voorstel zou zijn om de bezuinigingen mbt stelselwijzigingen geleidelijk aan door te laten gaan maar de eventuele kortingen op het speciaal onderwijs vanuit de clusters vorm te geven en zeker niet in de mate waarin dat nu voorgesteld wordt. In de tussentijd kan de prestatiebeloning gecancelled worden. met die maatregel is niemand gelukkig, medewerkers noch werkgevers .
Door het proces vanuit de werkvloer (clusters) vorm te geven zal het draagvlak ook vergroten want dat is iets waar we nu nog maanden en maanden tegenaan zullen lopen. En daar heeft iedereen last van: Docenten zelf, Schoolbesturen, overheden maar vooral, en dat is waar het uiteindelijk om gaat, onze leerlingen.

Erik Schraven
Teamleider Kentalis Compas