Passend onderwijs
Reactie
Naam | Ambelt (J. Hüsken) |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 13 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
BEHOUD PREVENTIEVE BEGELEIDING EN TERUGPLAATSINGSBEGELEIDING
Preventieve zorg vanuit het speciaal onderwijs en zorg bij terugplaatsing van speciaal naar regulier, geeft leerlingen en scholen de kans om langdurige speciale zorg of uitval te voorkomen. Het geeft de scholen de ruimte om op maat te werken en maakt de kans van slagen van de invoering van Passend Onderwijs aanzienlijk groter. Wanneer de strijd gestreden is kan altijd nog worden onderzocht of het mogelijk is dit vanuit de reguliere zorgmiddelen te gaan betalen.
VERLENG INDICATIES MET EEN EINDDATUM 1-8-2012
Indicaties die aflopen op 1-8-2012 worden geherindiceerd in 2011/2012. Zolang de huidige wetgeving van kracht is hebben ouders dat recht. Bovendien kun je er niet vanuit gaan dat de wet niet uitgesteld wordt. Duizenden aanvragen moeten daardoor in behandeling genomen gaan worden voor een nieuwe indicatie per 1-8-2012 waarvan zeer waarschijnlijk op dezelfde dag de rechten vervallen.
Veel verloren tijd en geld voor ouders, scholen, REC’s en instanties tijdens het komende schooljaar. Verleng alle indicaties die aflopen per 1-8-2012 met 1 jaar d.m.v. een AMvB en geef de scholen de vrijheid om in 2011/2012 voor deze leerlingen een alternatieve herindicatie te ontwikkelen en voor te bereiden. In het eerste jaar van Passend Onderwijs kunnen de nieuwe SWVen vervolgens deze groep leerlingen als eerste herindiceren in de nieuwe stijl.
BORG DE STEM VAN OUDERS, DE VRIJHEID VAN SCHOOLKEUZE EN GELIJKE BEHANDELING
Binnen Passend Onderwijs bepalen scholen waar een kind het beste opgevangen kan worden, ook al betekent dat verder reizen of wellicht een andere overtuiging. Ouders hebben lang gestreden om zelf de vrijheid te hebben te kiezen waar hun zoon of dochter met een handicap naar school gaat. Hoe wordt dit geborgd in het nieuwe stelsel? Wat wordt wettelijk van scholen gevraagd om te voorkomen dat leerlingen met vergelijkbare problemen niet gelijk behandeld worden, omdat het geld op is? Hoe komen criteria en objectiviteit tot hun recht, zonder opnieuw te vervallen in bureaucratie t.b.v. verantwoording?
UITSTEL VAN EEN JAAR
Geef regulier en speciaal onderwijs de tijd om zaken op elkaar af te stemmen. Nu de scholen pas een jaar van te voren weten met wie ze moeten samenwerken dreigt de inhoudelijke slag het te verliezen van de organisatorische slag.
J. Hüsken, teamleider herindicatie, team I&P Ambelt Zwolle