Passend onderwijs

Reactie

Naam OPDC Griffioen (J.L.H. van Damme)
Plaats Middelburg
Datum 10 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik reageer als leraar in het voormalig voortgezet speciaal onderwijs (VSO-LOM), tegenwoordig orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC).

Hoe kan er sprake zijn van te lichtvaardig labels plakken op kinderen als ik in de afgelopen 33 jaar de problematiek voortdurend heb zien verdichten? Het is juist zo dat er 25-30 jaar geleden wel leerlingen toelaatbaar werden geacht die vandaag de dag niet zouden voldoen aan de toelatingscriteria. Dat bracht overigens wel met zich mee dat ongewenst gedrag van een enkeling door de rest van de groep niet werd geaccepteerd. Nu is een aanzienlijk deel van de leerlingen van het type zoals die enkeling destijds.

De voorgenomen bezuinigingen kent alleen verliezers:
1 De leerling die niet langer wordt toegelaten. Hij loopt grote kans om niet de opleiding af te maken die bij zijn capaciteiten past. Daarbij zal hij in de reguliere setting veel meer de uitzondering zijn, die "rare die niet mee kan komen".
2 De overige leerlingen krijgen niet langer de aandacht die ze nu wel krijgen en verdienen. De aandacht, tijd en energie van de leraar wordt immers onevenredig opgeslokt door de probleemleerlingen.
3 De leerkrachten (en dan beperk ik me nu tot de collega's op de reguliere scholen) want zij zullen falen ervaren omdat ze leerlingen niet meet de aandacht kunnen geven die ze zo graag bieden en die de leerlingen verdienen.
4 De samenleving als geheel omdat er meer kinderen buiten de boot gaan vallen. Dat is moreel al niet acceptabel, maar mét het kabinet kijk ik nu even allen maar naar de centen: tijdens het hele leven is de voorgenomen bezuiniging een peulenschil in vergelijking tot de kosten van uitkering en (bestrijding van) criminaliteit. Of anders het gemis van de opbrengst voor de maatschappij als iemand wél zijn capaciteiten kan benutten.

Men denkt nu te gaan besparen maar wanneer gaat men op het ministerie eens verder kijken dan de neus lang is:
Breder dan enkel het eigen ministerie (wat we nu op leerlingen besparen is sociale zaken en justitie straks dubbel en dwars kwijt);
Verder vooruit dan enkel de huidige kabinetsperiode (wat we nu kapotbezuinigen kost in de toekomst een veelvoud van wat we nu besparen).