Passend onderwijs
Reactie
Naam | C. van Boxel |
---|---|
Plaats | Valkenswaard |
Datum | 22 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben moeder van een jongen van 11 met PDD-NOS. Hij heeft tm groep 6 met rugzak op regulier onderwijs gezeten, op een school waar veel knowhow was, de leraren zich zeer inzetten (meer dan je redelijkerwijs mag verwachten), veel begeleiding was en wij als ouders ons zeer inzetten. Alle kosten en moeite tevergeefs heeft onze zoon aan het einde van vorig schooljaar toch 6 weken thuisgezeten omdat hij het echt niet meer aankon! Dan heb ik het niet eens over zijn leerkracht, zijn broertje en zij ouders. Sinds dit schooljaar zit hij op speciaal onderwijs en leeft helemaal op, het verschil is niet te geloven! De permanente wallen onder zijn ogen verdwijnen, hij komt eindelijk aan leren toe en is eindelijk de leuke jongen die hij eindelijk is.!!
Juist op het reguliere onderwijs wordt een kind met een probleem gestigmatiseerd: heb je hem weer met zijn boze bui, domme opmerking etc. Als een kind op het juiste onderwijs zit is hij niet de uitzondering maar voelt hij zich er normaal. En dat werkt buiten school door al was het maar omdat hij goed in zijn vel zit.
Daarnaast geldt dat alle aandacht die naar een bijzonder kind gaat op het reguliere onderwijs ten koste gaat van de aandacht voor de andere kinderen. Probleemgedrag houdt zich niet aan het schema van de IBer of andere begeleiders die, al is het zeer regelmatig, op school verschijnen.
ADVIES: laat kinderen juist NIET zo lang mogelijk op regulier onderwijs zitten. Maak desnoods de klasse op SO iets groter, maar gun deze kinderen de rust en de regelmaat die ze nodig hebben. Wij hebben alle ingrdienten voor een geslaagde reguliere schoolcarriere tot onze beschikking gehad en nog werkte het ECHT niet.