Passend onderwijs
Reactie
Naam | PCB Ichthus (Dhr. J.C. van Roest) |
---|---|
Plaats | Schoonhoven |
Datum | 17 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Graag wil ik –intern begeleider op een basisschool - reageren en sluit met mijn opmerkingen aan bij de uitgangspunten.
• Zorgplicht. De problematiek van thuiszittenden gaat doorgaans de onderwijsmogelijkheden te boven. Er wordt niet gesproken over welke middelen aan het onderwijs beschikbaar gesteld worden om deze zware problemen het hoofd te bieden.
• Met de ouderparticipatie ben ik het helemaal eens, maar dit is niet echt nieuw.
• Docenten zijn goed toegerust en nauw betrokken.
Toerusting vraagt investering. Door de bezuinigingen zal er steeds minder geld naar nascholing gaan.
Wat ik echter het meest mis is de visie dat naast een goed toegeruste leerkracht er ook extra handen nodig zijn. Organisatie is niet alleen op te lossen met vakbekwaamheid. Zelfs de beste leerkracht heeft extra handen nodig. De huidige middelen zijn zelfs niet toereikend. Wat is 2½ uur individuele hulp voor een kind met ernstige leer- of ontwikkelingsproblemen? Een leerkracht geeft al op drie niveaus les en moet ook “gewone” zorgleerlingen extra helpen.
• Samenwerking.Eén kind, één gezin, één plan.
Een prachtig streven! Hopelijk verzandt dit niet in nieuwe vormen van overleg.
• De besteding is transparant. De resultaten zijn zichtbaar in de klas. De bureaucratie is tot een minimum beperkt.
Drie prachtige uitspraken, maar nergens is een berekening wat dit concreet voor het kind betekent. Gezien de huidige aanpak om de dubbele rugzak af te schaffen voor leerlingen in cluster 3 verwacht ik hier niets goeds van.
Kortom: De wet is m.i. geschreven vanuit overheidsperspectief waarbij onder de mom van het verminderen van de bureaucratie (een goede zaak) bezuinigingen doorgevoerd worden zonder harde garanties te bieden dat de kwaliteit van het onderwijs aan de zorgleerlingen, waarvan het aantal toeneemt door de maatschappelijke ontwikkelingen, daadwerkelijk verbetert.
Het basisonderwijs is de laatste jaren tot op het bot uitgekleed en heeft topprestaties geleverd als het om leerling-zorg gaat. Denk maar aan wsns. Het is te simpel gedacht dat een dergelijke aanpak (strengere regelgeving, minder financiering) ook op zal gaan voor rugzakleerlingen waarvan de problematiek veel complexer is.
Bij de onderbouwing van de nieuwe wet zal veel explicieter aangegeven moeten worden wat de daadwerkelijke winst voor de zorgleerling is en op welke manier het onderwijs deze hulp kan bieden zonder de docenten nog meer te belasten.