Passend onderwijs

Reactie

Naam Stichting RESPONZ (J. Taal)
Plaats Den Haag
Datum 23 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Passend onderwijs!
Voor iedere leerling goed onderwijs op een school van goede kwaliteit voorbereidend op een volwaardige en gekwalificeerde participatie in onze dynamische samenleving.
Dat geldt voor iedere leerling met daarbij speciale aandacht voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften.
Om historisch gegroeide funderende onderwijsstelsel beter op elkaar af te stemmen vraagt tijd. Om daar een periode van 16 maanden voor uit te trekken, getuigt van gebrek aan historisch besef.
Er dient tijd en voldoende geld beschikbaar gesteld te worden om dit traject van passend onderwijs te realiseren. Ontwikkelde en beschikbare expertise mag niet verloren gaan! De te verwachten maatschappelijke schade treft ons allen. Het is immers met publiek geld verworven expertise.
De voorgestelde bezuinigingen maken een verantwoorde invoering onmogelijk. Hoe is het mogelijk dat op een succesvolle stelselwijziging wordt gestuurd, na het rapport Dijsselbloem?
Voldoende tijd, voldoende geld en voldoende lerend vermogen!!
Als deze 3 genoemde elementen niet in voldoende mate aanwezig kunnen zijn, zal het noodzakelijke draagvlak als fundament onder de invoering van passend Onderwijs afbrokkelen en verdwijnen.
En wie zijn daar de dupe van?
Het aanstormend talent van Nederland. Die hoogbegaafde leerling op de basisschool, die leerling met specifieke ondersteuningsbe- hoefte in het speciaal onderwijs, die student met die twee rechterhanden in het MBO, die knappe kop op de universiteit!
Het kan toch niet zo zijn dat een parlementaire enquete in 2016 tot dezelfde conclusies komt als het rapport Dijsselbloem 1?