Passend onderwijs
Reactie
Naam | T.P. Hoeksma |
---|---|
Plaats | Noordwolde |
Datum | 9 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik denk dat de gevolgen voor de kinderen en hun ouders ondergeschikt worden gemaakt aan de door de regering geformuleerde doelstelling om enorm te bezuiniging en de overheidsschulden terug te dringen. Gesteld wordt dat de bureaucratie vermindert, maar dit houdt op geen enkele manier een garantie in dat een kind met een beperking op een goede manier onderwijs krijgt. De scholen voor speciaal onderwijs worden ongekend hard aangapakt. Dus als kinderen straks toch niet -met al die bijgewerkte leerkrachten- opgevangen kunnen worden op een normale school, kunnen ze in het uiterste geval wel naar een school voor speciaal onderwijs, maar die missen straks geld en expertise omdat door de voorgestelde bezuinigingen de kwaliteit van dit onderwijs ernstig getroffen wordt. De overheid zou er goed aan doen de knelpunten nauwkeuriger te formuleren, genuanceerder uitspraken te doen over wat wenselijke ontwikkelingen zijn en daar gepaste financiële middelen voor beschikbaar te stellen. Vanuit het speciaal onderwijs wordt duidelijk dat de behoefte aan LGf voor kinderen met gedragsproblemen enorm is gestegen. Door de voorgestelde veranderingen worden de leerlingen die lichamelijk, geestelijk of meervoudig gehandicapt zijn onevenredig zwaar getroffen. Dit mag niet de bedoeling zijn: zo vallen de zwakkeren in onze samenleving per definitie buiten de boot. Als het wel uw bedoeling is zo te handelen, dan weten we ook gelijk hoe de vlag hangt. Dan zal het volk zich tegen u moeten keren en maken dat deze plannen op een andere manier van tafel komen.
Ton Hoeksma, ouder, MR-lid