Passend onderwijs

Reactie

Naam R.À.B Van der woerdt
Plaats Arnhem
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als ouder van een kind met pDD NOS en add, op een gewone schoool, met rugzak, en eerst ook pgb, reageer ik.
Basis idee is oké, nl
- ieder kind passend onderwijs. Nb niet "zoveel mogelijk", gewoon de 100%!
- snijden in bureaucratie
- keuzevrijheid
- kostenreductie
Etc

ECHTER....... Hoe het nu wordt ingestoken is de doodsteek voor het idee dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs....

Dus absoluut niet mee eens.

Ouders geen inspraak, kan niet. Vooral zij weten niet alleen hoe ZIJ hun mond kunnen ondersteunen, maar ook hoe de SCHOOL dat zou moeten, kunnen.
Ook nu met de rugzak al amper inbreng, geen controle op geldbesteding etc, willekeurige inzet van docenten met een uurtje over etc. Het kost veel doorzettingsvermogen van ouders, durven anderzijds niet te kritisch te zijn, want voor je het weet kan je elders je heil zoeken. Dat wordt alleen maar erger als geld niet geoormerkt wordt.

Als je keuze aan de regio laat, en wellicht verwezen wordt naar school een uur verderop.... Wil je niet voor je kind. Maar wat heb je te kiezen?


Laat gemeenten en jeugdzorg aub er bij weg, die hebben eigen taken, kunnen niet nog allerhande adere taken ( zonder budget waarschijnlijk..... Vgl andere AWBZ-acties) erbij, heeft geen zin, nog meer verschillende partijen erbij...

Met oog op add, ADHD, pdd NOS ed zou ik er eerder nog psychologen etc bij halen!! En graag niet alleen over GEDRAGsproblemen speken ( en daarop criteria, regels en voorwaarden, oplossingen richten) moeite met structureren, plannen, overzicht, begrijpen van informatie, niet automatiseren (allemaal niet vanuit laag iq, maar vanuit de stoornis) vragen ook om specifieke aanpak.... Niets voor jeugdzorg of gemeente!! Voor leerkracht alleen, niet te doen, maar wel met wat extra aandacht aan kind.

Graag ook niet alleen geld naar de leerkrachten of ambulante begeleiding gericht op leerkracht. al krijgen ze de kennis, soms is beter een hands on begeleiding van het kind in de klas, geeft ook meer en duidelijker beeld van Wat er werkt, waarop ingezet moet worden etc. Die persoon kan zaken in werking zetten, dingen regelen, gerichtno dit kind, meer dan de leerkracht met zijn volle klas. Eea ZONDER dat het kind nou perse naar spec onderwijs moet.

Geef ouders een pgbachtige zak geld, zet er goede voorwaarden en controle op en je hebt de beste inzet, doelmatig etc....

Verder LEES DE BRIEF VAN DE CG-RAAD, helemaal mee eens !!!!!!

Gr. Brigitta van der Woerdt