Passend onderwijs
Reactie
Naam | Kentalis (Ida van de Logt) |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 1 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
didacticus ADC en dienst ambulante begeleiding Kentalis Nijmegen
Het is goed om te bekijken of de manier waarop de zorg nu geregeld is voor de toekomst nog levensvatbaar is en hoe we samen met de basisscholen kunnen zorgen voor onderwijs op maat. Daar is overleg en beleid voor nodig. Nu wordt er opeens op een hele drastische manier bezuinigd op al die leerlingen die speciale zorg nodig hebben. Dit moeten de basisscholen maar zelf gaan oplossen.. of die nog niet genoeg te doen hebben met al die verschillende hulpvragen in een klas??
Ik ben vanaf 1982 werkzaam in het cluster 2 onderwijs en heb inmiddels met alle doelgroepen van cluster 2 gewerkt. Allemaal kinderen -ouderen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van de communicatie die vragen om een onderwijsaanbod waarvoor de nodige expertise noodzakelijk is. Ik heb al die leerlingen direct of indirect geholpen op weg naar een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Het is voor mij niet te bevatten dat door de voorgestelde bezuinigingen er voorbij wordt gegaan aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen en er veel expertise op dit gebied dreigt verloren te gaan.
Ik voorzie dat dit voor veel van onze leerlingen betekent dat zij in de toekomst veel forsere problemen gaan krijgen. Er zal een groep leerlingen komen die door problemen in de communicatie in zichzelf zullen keren en hun mond zullen gaan houden met vereenzaming als uiterste doemscenario. Een andere groep leerlingen zal door problemen in de communicatie zichzelf gaan overschreeuwen en grijpen naar fysieke weerbaarheid met agressiviteit- criminaliteit tot gevolg. Wat zal dat niet gaan kosten en hoeveel leerlingen en alle direct betrokkenen worden daar dan ongelukkig van?
Door halsstarrig vast te houden aan de 300 miljoen bezuinigingen op passend onderwijs, wordt de mogelijkheid om alternatieven uit te voeren overboord gezet.
Ik ben ervan overtuigd dat zowel het speciaal onderwijs, de samenwerkingsverbanden als de leerkrachten er nog niet klaar voor zijn.
Om te kunnen voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften van alle leerlingen met een speciale zorgvraag is meer nodig dan het droppen van een aantal voorstellen. Dit gaat niet van vandaag op morgen en het lijkt dat de minister denkt dat dit wel zou kunnen.