Passend onderwijs
Reactie
Naam | INNOVO (m godderij) |
---|---|
Plaats | Heerlen |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben het niet eens met het wetsvoorstel!
Vanaf augustus 2012 sneeuwt een groot aantal van onze dove, en ernstig slechthorende leerlingen en leerlingen met taalspraakstoornissen onder binnen het regulier onderwijs omdat ze niet de juiste begeleiding en ondersteuning zullen krijgen. Communicatie en taal zijn onmisbaar in ons leven en in de ontwikkeling van kinderen. Het zijn basisvoorwaarden die alleen door het behouden en ontwikkelen van expertise op deze groep geboden kan worden. Noodzakelijke kennis raakt versnippert en gaat verloren als deze ondersteuning over de vele individuele scholen en door het hele land gespreid wordt.
Behandel cluster 2 daarom op alle punten als cluster 1.
Onderzoek (Roeters 2008) bevestigt dat cluster 2 scholen bij uitstek de juiste kennis en expertise hebben om de verschillen in onderwijsbehoefte binnen haar leerling populatie goed af te stemmen. Ook blijkt dat deze aanpak een preventieve waarde heeft en vervolgproblematiek voorkomt. Preventieve begeleiding moet daarom terug in het pakket van cluster 2.
Kan de Minister ons garanderen dat de noodzakelijke kennis en expertise van een uitgebreid taalaanbod, zoals die nu in cluster 2 door de ambulante begeleiding aangeboden wordt, behouden blijft als de leerlingen in het regulier onderwijs zitten?
Er is een enorme kloof tussen de expertise van cluster 2 scholen en de kennis binnen de reguliere school met betrekking tot de zorg voor leerlingen met een beperking in communicatie en taal. De ambulant begeleider vanuit het speciaal onderwijs overbrugt deze kloof. Ouders maken zich ernstig zorgen wie er straks voor hun kind gaat zorgen.
De ambulant begeleider is bij uitstek in staat de zorg rondom de leerling te organiseren.
De ingrepen in het speciaal onderwijs zullen leiden tot “verschraling” van het aanbod in de diepte en de breedte. De kans dat leerlingen van cluster 2 met een goede intelligentie straks met de juiste diploma’s van school komen en doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt wordt kleiner. Het reguliere onderwijs is niet in staat dit op te pakken omdat daar geen prioriteit ligt en geen hoge score te halen valt. Met andere woorden: kinderen met kansen op uitstroom met diploma vallen straks tussen wal en schip!
Leerlingen met een ernstige taalspraakstoornis kunnen de begeleiding die zij nodig hebben in het regulier onderwijs straks niet meer krijgen.