Passend onderwijs
Reactie
Naam | J. Koppelman |
---|---|
Plaats | Hoge Hexel |
Datum | 26 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Onze dochter van 4 jaar met downsyndroom zal dit jaar instromen in het reguliere onderwijs. Zij heeft hierbij extra, ambulante begeleiding nodig. Wij denken dat het voor haar van belang is, wanneer ze de reguliere school in ons dorp bezoekt. Zij zal het eerste kind met downsyndroom op deze school zijn en de school staat hier open voor. echter wanneer de plannen doorzetten, zal het voor haar waarschijnlijk niet mogelijk zijn om op deze school te blijven. De kleine en kwetsbare groep leerlingen met Downsyndroom (of een vergelijkbare verstandelijke beperking) zal op reguliere scholen onevenredig zwaar wordt getroffen. Volgens het wetsvoorstel zal hun budget vanaf groep drie gehalveerd worden, waardoor het voor reguliere scholen veel moeilijker wordt hen verantwoorde begeleiding te bieden. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat deze leerlingen meer leren op gewone scholen dan in het speciaal onderwijs, onder voorwaarde dat er op de reguliere school adequate individuele ondersteuning is.
Ook voor de medeleerlingen is het goed een kind met downsyndroom op school te hebben, vaak zijn klassen veel socialer, omdat duidelijk is dat deze kinderen hulp nodig hebben. Hier hebben schoolgenootjes ook wat aan in hun latere leven.
Dringend verzoek om nog eens naar deze kwetsbare groep te kijken en aanpassingen te doen op het wetsvoorstel!!
vader en moeder van Annika, 4 jaar met downsyndroom