Passend onderwijs
Reactie
Naam | Aloysiusstichting Onderwijs Jeugdzorg/Triade (N.J.M. Versteden) |
---|---|
Plaats | Horn |
Datum | 24 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
beste bestuurders,
Ik ben werkzaam als ambulant begeleider van cluster 4 leerlingen in Midden-Limburg.
De regio Midden-Limburg kampt met een teruglopend aantal inwoners (krimp).
Scholen binnen de samenwerkingsverbanden, die straks de besteding van de zorggelden gaan bepalen, hebben hierdoo zelf veel boventallige leraren.
Door de bezuinigingen van 300 miljoen op de ab, zullen veel ab'ers ontslagen worden. Samenwerkingsverbanden gaan boventallige leerkrachten opleiden tot ab'er vanuit de gedachte dat je dit werk goed kunt uitvoeren als je een cursus tot gedragsspecialist hebt afgerond. Dit is een misvatting. Naast gedegen theoretisch kennis bepaalt juist de jarenlange praktijkervaring in het omgaan en lesgeven aan jongeren met omgangsproblemen de kwaliteit van de ab'er. Verder spelen financiële aspecten een rol bij de keuze voor deze oplossing.
Feit is, als deze ontwikkeling gaat plaatsvinden, dat je de expertise van huidige ab'ers overboord kiepert en dit specialistische werk laat doen door mensen die daar eigenlijk niet toe in staat zijn!
Advies:
- zorg dat de door samenwerkingsverbanden op te richten expertisecentra e.d. verplicht worden om een substantieel deel van hun cluster 4 expertise te halen uit de huidige groep ab'ers. Beter nog zou het zijn om de huidige REC-ab-diensten (in afgeslankte vorm) een plaats te garanderen binnen de eerder genoemde expertisecentra van de samenwerkingsverbanden.
Met vriendelijke groet,
Nic Versteden