Passend onderwijs

Reactie

Naam ZMLK De Keerkring (Dhr. D. Visser)
Plaats Zoetermeer
Datum 17 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Directeur ZMLK-school.
Het beter toerusten van leraren in het regulier primair onderwijs om leerlingen met een speciale zorgvraag beter op te vangen wordt door iedereen toegejuicht. Dat het opleidingsprogramma op PABO's daar ook aandacht aan gaat besteden is uitstekend.
Echter... Men kan en mag er niet van uitgaan, dat per 1 augustus 2012 de leraren in het regulier primair onderwijs per direct reeds over deze betere toerusting beschikken in de vorm van kennis en vaardigheden. Intensieve scholing is voorwaarde, alvorens deze collega's te belasten met een zwaardere problematiek van leerlingen. Invoering per 1 augustus 2012 is te snel!

De groei van het speciaal onderwijs in de afgelopen jaren is het gevolg van de toegenomen problematische jeugd in de gehele maatschappij. Dit heeft met opvoeding en onderwijs te maken, die beide dus kennelijk niet van voldoende niveau zijn om de stijging van problematisch gedrag bij jongeren te voorkomen.
Niet voor niets is de extreme groei is het speciaal onderwijs met name veroorzaakt door de groei van Cluster 4, waar leerlingen met ernstige gedragsproblematiek worden opgevangen en (in mindere mate) Cluster 3 waar het de zogenaamde ZMOLK-ers betreft en leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag.
Het is een volkomen foute redenering om eerst de groei van het speciaal onderwijs bij wet te stoppen (geen openeind meer) en dan pas te gaan bezien hoe we door betere toerusting van leraren en ombuiging van middelen het regulier onderwijs (en maatschappij) kunnen verbeteren. Andersom is de enige wijze waarop het kans van slagen heeft: maak het speciaal onderwijs overbodig door het regulieronderwijs (zorg)kwalitatief te verbeteren.
De wijze waarop in het wetsvoorstel wordt aangegeven hoe de ombuigingen zullen moeten gaan plaatsvinden, zal onherroepelijk leiden tot wachtlijsten, thuiszitters, overbelasting regulier onderwijs, waarvan het kind de dupe is.