Passend onderwijs
Reactie
Naam | Stichting PCBO Amersfoort (drs LJ Medema) |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Het is erg jammer om na het lezen van de brief van minister Van Bijsterveldt te moeten constateren dat zij na het formuleren van een aantal sterke uitgangspunten het onderwijs beperkt in zijn mogelijkheden.
Het enige dat de professionals die hun onderwijs passender gaan maken daadwerkelijk helpt, is de inzet op professionalisering. Terwijl we bij de invoering van Passend onderwijs naast kennis vooral behoefte hebben aan de mogelijkheid van extra handen in de klas, omdat het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs afneemt en de middelen voor ambulante begeleiding afnemen.
Meer verantwoordelijkheid met minder mogelijkheden leidt onherroepelijk tot frustratie van professionals.
Het is aan de politiek om afwegingen tussen beleidsterreinen te maken. Maar waar het onderwijs voortdurend terecht wordt aangesproken op ‘evidence based’ werken, begrijp ik niet hoe de politieke keuze voor een opleidingsmissie naar Afghanistan zicht geeft op duurzame resultaten. De enige zekerheid is dat de kosten enorm zullen zijn.
De bureaucratie vanuit de overheid zal met het voorstel enigszins afnemen. Daartegenover staat dat de Onderwijsinspectie toezicht gaat houden op de Samenwerkingsverbanden, ook op de opbrengsten ervan. Dit zet de Samenwerkingsverbanden aan om grip te krijgen op de scholen en hun opbrengsten, met als gevolg dat de bureaucratie binnen de regio juist gaat toenemen.
Daarom stel ik de volgende wijzigingen op het voorgenomen beleid voor:
• Hou de middelen voor de zorg aan leerlingen op niveau. In het basisonderwijs is de aanvraag van de LGF al jaren stabiel, middelen voor leerlingenzorg lopen daar niet uit de klauw. Professionals kunnen zich altijd verbeteren, maar dat is iets anders dan meer doen met minder.
• Laat het toezicht op de Samenwerkingsverbanden en het functioneren van leerkrachten waar die hoort, namelijk bij de schoolbesturen. Prestatiebeloning en versterkt toezicht door de inspectie op het functioneren van leerkrachten leveren slechts negatieve prikkels op.
In tegenstelling tot de kwaliteitsagenda PO van staatsecretaris Dijksma, waarin zij samen met het onderwijs uitvoering gaf aan haar beleid, is er nu sprake van een beleid dat opgelegd dreigt te worden tegen de zin van het onderwijs. Regeren gaat over de te bereiken effecten en niet over de in te voeren maatregelen. Ik hoop dat dit zichtbaar blijft in de wijze waarop de minister haar beleid invoert.