Passend onderwijs

Reactie

Naam mw JP Oostrom
Plaats Schoonebeek
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik snap heel goed de achterliggende gedachtes.
Helaas is het weer een passend voorbeeld van iets wat achter een bureau bedacht is en niet in uit de praktijk gehaald is. Dit gaat absoluut niet werken.
Ten eerste zijn de leerkrachten hier niet voor opgeleid. Heeft de IB-er niet genoeg tijd (of de kennis) dit in goede banen te leiden. Is er geen geld genoeg. Ouders, hulpverleners (jeugdzorg) en school hebben een andere benadering en ideeen over de aanpak: dus de discussie zal ontstaan wat het beste gaat werken. Mocht er een plan de campagne ontstaan is het maar zeer de vraag of dit zal aanslaan op school. Een kind gedraagt zich op school meestal anders dan thuis of bij een observatie door GGZ of Jeugdzorg.
Een andere aanpak binnen een klas van gemiddeld 30 leerlingen gaat absoluut ten koste van de hele klas. Dus zowel de 'normale' leerlingen als het kind wat meer begeleiding nodig heeft zal hier niet beter van worden. Dit legt zeer veel druk op een leerkracht wat weer ten koste gaat van de manier van lesgeven. Waarbij ik mij goed kan voorstellen dat de kwaliteit van lesgeven achteruit gaat. Dit zal klassikaal in de toetsen te zien zijn. Met als resultaat dat de schoolprestaties naar beneden gaan. Waardoor de school een predicaat 'zwak' krijgt. Hierdoor zullen scholen er niet om staan te springen deze kinderen op te nemen en creatief omgaan om deze kinderen te weigeren of te dwingen ergens anders naar toe te gaan. Waardoor je uiteindelijk zal zien dat meer dan de helft weer thuis komt te zitten en over straat gaat zwerven. En deze kinderen zijn zo enorm beïnvloedbaar. Nog meer ontsporingen van de jeugd. Nog meer druk op jeugdzorg om deze kinderen te begeleiden, op te vangen. Langere wachtlijsten. Dus zal er meer geld moeten naar deze groep. Dat geld is er niet.
Eind conclusie: Dit is typisch een geval van het verplaatsen van het probleem van de ene minister naar de andere. Zodat de één kan zeggen: Kijk eens, ik heb mijn bezuinigingen door gevoerd. Goed he!!! Om vervolgens een andere minister op te zadelen met een groot probleem waar ook niet zo één-twee-drie een oplossing en geld voor is. En wie worden er weer de dupe van.......juist, kinderen en ouders die hier niet om gevraagd hebben.
NIET DOEN DUS.
Ga iets zoeken wat echt zal helpen. Zoals moeders ondersteunen die dan niet HOEVEN te werken en er dan meer voor hun kinderen kunnen zijn.
Meer uitleg in het toegevoegde document.

Moeder van een zoon van 11 met PDD-NOS, DCD en vermoedelijk MCDD.

Bijlage