Passend onderwijs

Reactie

Naam Rec 4.5 (MEd A ten Broeke)
Plaats Haarlem
Datum 24 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
In theorie een redelijk goed plan: wie wil er tenslotte nou geen passend onderwijs?. Natuurlijk moeten er leerlingen met een beperking zo lang mogelijk in het reguliere onderwijs kunnen blijven (zolang er een positieve ontwikkeling zichtbaar is en het niet ten koste gaat van groep, ouders, leerkracht) en natuurlijk is het positief wanneer leerkrachten/docenten zich meer toegerust voelen. Maar de leerkracht/docent kan niet expert in alle stoornissen zijn en nog goed onderwijs (gedifferentieerd) verzorgen. Daarbij is ondersteuning nodig.
Om te kunnen bezuinigen kan (moet) er kritisch gekeken worden naar de opbouw van de rugzakgelden (hoeveel budget is er werkelijk ieder jaar nodig). Ik denk dat er nu nog veel op de plank blijft liggen of in een ander potje verdwijnt. Verder lijkt de prestatiebeloning niet wenselijk in een klimaat waar alle leerkrachten ontzettend hard moeten gaan werken met allemaal dezelfde doelgroepen. Ten slotte zou er naar een systeem gekeken kunnen worden waar de zwaarte van de beperking in acht wordt genomen. Hier kan in de budgetering rekening mee worden gehouden. Sommige leerlingen zijn voldoende gebaat bij ondersteunende materialen, anderen hebben ook nog extra begeleiding nodig. Met bijvoorbeeld een schaalsysteem van 1 tot 5 kan dit verdeeld en gebudgeteerd worden.

Anke ten Broeke - ambulant begeleider