Passend onderwijs

Reactie

Naam De Waterlelie (mevr C Bol)
Plaats Cruquius
Datum 28 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben ambulant begeleider bij De Waterlelie, school voor kinderen met epilepsie en andere neurologische problematiek. Ik heb 27 jaar voor de klas gestaan in het PO en heb een brede ervaring in alle groepen van het PO.
Het principe van Passend Onderwijs vind ik een goed uitgangspunt. De commissie Dijsselbloem heeft aanbevelingen gegeven en daar wordt volledig aan voorbij gegaan. Voor Passend Onderwijs is tijd, geld en expertise nodig. Door nu Passend Onderwijs in te voeren gaat het kabinet volledig voorbij aan alle ervaringen op de werkvloer en de conclusies van de commissie Dijsselbloem. Door de bezuinigingen die nu plaats gaan vinden verleist het onderwijs zijn expertise die nodig is Passend Onderwijs succesvol te laten verlopen. Het geld gaat naar de samenwerkingsverbanden die nog niet klaar zijn met reorganiseren. Het lijkt dat ouders zeggenschap gaan krijgen maar mijns inziens is dat niet het geval. Mijn specifieke expertise op het gebied van epilepsie en leerproblemen, cognitieve problemen en sociaal emotionele problemen in relatie tot elkaar, is van groot belang om alle kinderen met epilepsie de mogelijkheid te geven zich binnen passend onderwijs in het reguliere onderwijs te kunnen ontwikkelen op eigen niveau. Ik voorzie dat als onze expertise vervalt kinderen te laag uitstromen en dat de problemen gerelateerd aan epilepsie niet herkend worden. Ook zijn er kinderen die volledig vastlopen en waarvan scholen niet weten hoe te handelen. Dat zijn kinderen die in de toekomst thuis komen te zitten omdat onze expertise niet meer te halen is. Wij zijn een eenpitter die heel Nederland boven de grote rivieren moet voorzien van hulp. Scholen waarderen onze expertise hoog en geven aan niet zonder te kunnen. Hoe gaat dit kabinet deze expertise waarborgen als onze school 65 % moet bezuinigen?