Passend onderwijs

Reactie

Naam REaCtys, REC 3-6 (drs M.C.E Uijterschout)
Plaats Baarn
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn functie is orthopedagoog/ gz-psycholoog, werkzaam voor het Steunpunt Autisme van REC 3-6 en werkzaam op een ZMLK-school. Het opheffen van de Steunpunten Autisme is een slechte zaak. Het leidt tot verlies van expertise en zal gaan leiden tot meer uitvallers binnen de populatie van leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis in PO en VO. De Steunpunten Autisme hebben (in de 10 jaar dat zij bestaan) een directe lijn met de scholen opgebouwd; er is geen Bureaucratische rompslomp voordat er ondersteuning geboden wordt. 1 telefoontje en/of 1 A4tje digitaal met vraagstelling en persoonlijke gegevens is voldoende om binnen 3 weken een consultatie over een leerling te hebben. Binnen 6 weken vanaf de dag van de aanvraag is de intake,observatie, adviesgesprek en verslaglegging afgerond. Dus de minister heeft een foute aanname dat de bureaucratie verminderd wordt met het laten verdwijnen van de Steunpunten Autisme. Daarnaast is het argument dat de minister formuleert in de beleidsbrief, dat het regulier onderwijs al voldoende weet van Autisme en voldoende middelen heeft om het onderwijs aan te passen voor de leerling met een ASS, onjuist. De Steunpunten Autisme verzorgen scholing en deskundigheidsbevordering voor het regulier PO en VO. Dit heb je in de situatie van Passend Onderwijs juist hard nodig als de samenwerkingsverbanden zelf de expertise op de reguliere scholen moeten ontwikkelen. Daarom is het opheffen van de Steunpunten Autisme juist slecht binnen de ontwikkeling van Pssend Onderwijs!!
Mijn inhoudelijke suggestie om het wetsvoorstel te verbeteren is Dat de Steunpunten Autisme niet opgeheven worden en dat er in de wet aangegeven moet worden dat de huidige expertise die opgebouwd is door de Steunpunten Autisme gebruikt moet gaan worden door de samenwerkingsverbanden als zij in de toekomst binnen Passend Onderwijs de expertise voor de zorgleerlingen moeten kunnen leveren. Het simpelste zou zijn om de Steunpunten Autisme een plek te geven binnen de nieuwe organisatievorm van Passend Onderwijs. Dat scheelt in de scholingskosten en tijd voor het samenwerkingsverband om zelf opnieuw expertise op te bouwen terwijl de Steunpunten Autisme, die een aparte financiering hebben en die niet verbonden zijn aan de rugzakgelden, de expertise op dit moment direct aan de samenwerkingsverbanden kan leveren.