Passend onderwijs

Reactie

Naam basisschool Vredeburg (mevrouw Y.M. Woertman)
Plaats Hoofddorp
Datum 12 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als ouder van een leerling met een LGF en tevens als leerkracht in het regulier basisonderwijs durf ik te zeggen dat ik ervaringsdeskundig ben.
Over de afgelopen 6 jaren (LGF) ben ik na de nodige scepsis heel enthousiast. De inzet van het REC en de ambulant begeleider alsmede de inzet van de leerkrachten van de scholen die onze zoon bezocht is het huidige resultaat fantastisch. Zonder deze extra inspanningen was het zeker niet gelukt om tot een MBO-2 diploma te komen. Als hij op het SO was gebleven, was het eindniveau en uitstroom minder geweest. Nu is de kans op een zelfstandig leven, mogelijk ook zonder WAO of WAJONG nog een optie.
Nergens lees ik dat in er steeds meer kinderen worden geboren met een beperking. Steeds beter zijn wij in staat om te diagnosticeren, maar steeds minder om te remediëren.
Een blind kind of een kind in een rolstoel zal helaas altijd tegen beperkingen aanlopen. De kracht van de LGF zat in het feit dat er dan zorg op maat kon worden gezocht en aangeboden. De expertise van de medewerkers van de REC's moet bewaard blijven. Kunnen die worden toegevoegd aan het regulier onderwijs in plaats van in de WW?
Twee vliegen in 1 klap: en meer handen op de werkvloer en de expertise blijft gewaarborgd en kan misschien worden overgedragen aan het team op de reguliere basisschool.