Passend onderwijs

Reactie

Naam L. van der Zijden
Plaats Amsterdam
Datum 25 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Op dit moment gaat er veel tijd en energie zitten in het toekennen van budgetten. Om voor een leerling een rugzak aan te vragen zijn 5 verschillende rapportages nodig. Er is een indicatiecommissie aan het werken zelfs een voor-indicatie-commissie. Allemaal om te voorkomen dat het geld misschien bij een kind komt dat het iets minder hard nodig heeft. Van al dat indicatiegeld kunnen weer twee andere kinderen geholpen worden.

De rugzak bedraagt ca 10.000 euro op jaarbasis. Wij mogen blij zijn als ons kind daarvan 2x een uur extra begeleiding krijgt. Het merendeel)gaat op aan overleg,handelingsplannen maken en rapporten schrijven Dat is heel veel geld, waarvan relatief weinig bij het kind terecht komt.
Als ik dan hoor dat scholen meer moeten gaan samenwerken met jeugdzorg en de gemeente, dan klinkt dat als nog meer uren overleg.
Wat mij betreft mogen alle indicatiecommissies en samenwerkingsverbanden worden opgegeven en daarnaast alle professionals die rapporten moeten schrijven om een rugzak toe te kennen. Van het geld dat zo wordt uitgespaard kunnen scholen beschikken over een eigen orthopedagoog en remedial teacher, die niet alleen (zoals in ons geval) rapporten schrijven en kinderen observeren, maar ook daadwerkelijk met kinderen en leerkrachten aan de slag gaan.

Het budget voor kinderen met een beperking is de pan uitgerezen. De tekst op de website suggereert dat tegenwoordig ieder kind met een vlekje een label krijgt. Dat klinkt alsof ouders en leerkrachten 'overdrijven'. Voor een deel ben ik het daarmee eens. Het wordt steeds belangrijker om aan een norm te voldoen, en het wordt steeds duidelijker dat een heleboel kinderen de 'norm' niet halen. Er is minder ruimte en acceptatie voor 'anders' zijn. Aan de andere kant is het toenemende aantal kinderen met een indicatie niet de oorzaak van het uit de hand lopen van het budget. Die oorzaak ligt in alle kosten die gemaakt worden voor de juiste allocatie van geld. Alle commissies en adviesbureaus die allemaal een kantoor moeten hebben, een pand, een logo.

Geef scholen alsjeblieft zelf zeggenschap over de extra hulp. Als je weet dat 1 op de 10 kinderen speciaal is, dan weet je dat een school met 200 leerlingen 20 leerlingen extra begeleiding moet geven. Daar kan de formatie van een rt'er en/of orthopedagoog op worden afgestemd. De ene school zal misschien iets teveel krijgen en een andere iets te weinig, maar dat nadeel weegt niet op tegen de kosten en ellende waar we nu mee opgescheept zitten.