Passend onderwijs
Reactie
Naam | Nederlandse Vereniging voor Autisme (drs. F.C. Stekelenburg) |
---|---|
Plaats | Bilthoven |
Datum | 1 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geachte mevrouw van Bijsterveldt-Vliegenthart,
De beoogde bezuinigingen van 300 miljoen op Passend Onderwijs zullen hun weerslag hebben op de kwaliteit van het onderwijs aan alle zorgleerlingen, maar de leerlingen met autisme zullen daarbij onevenredig zwaar getroffen worden. Door fors te bezuinigen zullen de problemen niet worden opgelost, maar juist verergeren
Waarom zullen juist kinderen met autisme de gevolgen merken van bezuinigingen?
• In de eerste plaats worden de kenniscentra voor autisme, de zogenoemde 'Steunpunten Autisme' opgeheven. In deze steunpunten is de afgelopen jaren veel kennis vergaard en zijn allerlei instrumenten ontwikkeld ter ondersteuning van leraren in het onderwijs. Er moet nu echter nog een belangrijke slag gemaakt worden, namelijk de implementatie van deze kennis en instrumenten in het regulier en speciaal onderwijs. Hiervoor zijn echter geen middelen gereserveerd. Door de opheffing van de steunpunten wordt de opgebouwde expertise m.b.t. autisme in het onderwijs al weggegooid voordat het deze leraren heeft bereikt. Er is geen herkenbare plek waar kennis op gebied van autisme voor hen beschikbaar is.
• De gelden voor ambulante begeleiding, waar veel kinderen met autisme succesvol gebruik van maken, worden gehalveerd.
• De klassen in het speciaal onderwijs zullen groter worden. Kinderen met autisme zijn juist gebaat bij de rust en structuur van kleinere klassen.
Het is zeer de vraag of de samenwerkingsverbanden van scholen, die nu het gelimiteerde budget zullen gaan beheren, voldoende kennis bezitten over autisme en de vele gezichten van deze handicap. Daarnaast hekelt de NVA het feit dat in de nieuwe plannen de rol en de inspraak van de ouders tot een minimum wordt gereduceerd, terwijl zij vaak de enigen zijn die echt weten hoe hun kind in elkaar steekt.
Drs. F.C. Stekelenburg,
Directeur Nederlandse Vereniging voor Autisme