Passend onderwijs

Reactie

Naam Herman Broerenschool (WM van Dorp)
Plaats Delft
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben leerkracht van een eindgroep binnen het VSO ZML. In deze functie heb ik veel te maken met de uitstroom van onze leerlingen.
De laatste jaren kwamen er meer mogelijkheden om de leerlingen op hun stage intensiever te begeleiden. Een van de middelen was het inzetten van de pilot stagejobcoaching van het UWV. Dit middel bleek van essentieel belang om een aantal leerlingen in het werktraject succesvol te laten zijn. De problematiek is meestal niet van cognitieve aard. Juist op het gebied dat het minst gemeten wordt binnen de kwaliteitstoetsing bestaan de grootste problemen. Het gaat daarbij om problemen op sociaal en emotioneel gebied.
Hoewel passend onderwijs een goed uitgangspunt is, zie ik in de nieuwe wetgeving onvoldoende ruimte om juist leerlingen met problemen zoals spelen binnen onze school (ASS, ADHD, hechtingsstoornissen, enzovoort) toe te leiden naar arbeid. Er komen in feite minder middelen voor deze leerlingen, terwijl meer middelen nodig zijn en blijken op te leveren. Het verhogen van de leeftijd voor VSO leerlingen draagt daar al helemaal niet aan bij. Wanneer de komende jaren de kwaliteitswet ook nog eens van kracht wordt, blijft er helemaal niets over om de leerlingen met ingewikkelde problematiek goed op weg te helpen. Het gaat daarbij niet om "lastige" leerlingen, want die bestaan niet. Het gaat daarbij om "passend onderwijs" juist voor deze doelgroep.