Passend onderwijs

Reactie

Naam De Radar / Arnhemse Buitenschool (CH Turkensteen)
Plaats Arnhem
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Leraar
Ik ben Krista Turkensteen, leerkracht in groep 8 op de Radar/Arnhemse Buitenschool. Dit is een cluster 4 school. Ik ben erg boos over de argumenten die mevrouw van Blijsterveldt noemt om haar wetsvoorstel te verdedigen. Hieruit blijkt dat ze totaal geen idee heeft wat ze onze kinderen hiermee aandoet.
Haar uitgangspunten zijn:
• Leerlingen krijgen zo goed mogelijk onderwijs.
Welke leerlingen krijgen hierbij een zo goed mogelijk passend onderwijsaanbod? De autisten, ADHDers, ODDers, GTSers die zich nu prettig voelen in ons onderwijs, die niet langer "de vreemde eend in de bijt" zijn? Of al die kinderen in het regulier onderwijs die al in overvolle klassen zitten en nu ook nog die aandacht van hun leerkracht kwijtraken doordat deze zijn of haar aandacht aan de dove, gedragsgestoorde enz. kinderen moet besteden?
• Ouders zijn betrokken bij hun kind op school. Ouders denken zelf mee over hoe zij hun kind het beste kunnen ondersteunen.
Elke ouder die je spreekt over een kind die op onze school zit zal beamen dat hun kind zich fijn voelt in het onderwijs dat wij kunnen bieden. Kleine klassen, deskundige leerkrachten, logopedie, fysiotherapie, creatieve therapie enz. En geloof me, deze ouders kunnen niet meer betrokken zijn bij deze kinderen dan dat ze nu zijn. Ze weten dat ze hun kinderen op deze manier het beste onderwijs geven wat ze maar kunnen bieden.
• Docenten zijn goed toegerust.
Misschien kunnen docenten in het regulier onderwijs geschoold worden in het begeleiden van deze kinderen, maar waar halen ze de tijd en de energie vandaan als ze al een klas hebben met meer dan 30 kinderen erin? En waar halen ze de tijd vandaan om te investeren in dat ene autistische jongetje wat wegkruipt in een hoekje? Of die opstandige puber die met deuren smijt omdat hij een ODDer is?
• Scholen werken samen met jeugdzorg en gemeenten.
Als dit plan doorgaat zal jeugdzorg het heel druk gaan krijgen, geloof me. Er zijn nu al wachtlijsten om kinderen de begeleiding te kunnen bieden die ze nodig hebben, dan helemaal. Heel veel kinderen die extra hulp op een cluster 4 school kunnen krijgen en begeleiding krijgen van deskundige leerkrachten met hart voor deze kinderen zullen alle hulp van jeugdzorg kunnen gebruiken.
• Doelmatige investeringen.
Welk geld? En welke investeringen? Op dit moment overheersen de bezuinigingen voor mij.
Mevrouw van Bijsterveldt. Laat alstublieft uw hart spreken.