Passend onderwijs
Reactie
Naam | Entréa onderwijs (dhr R Kuppens) |
---|---|
Plaats | nijmegen |
Datum | 14 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
De plannen zoals deze nu beschreven staan raken het onderwijs in de kern. De leerkrachten in alle vormen van onderwijs zijn experts op hun eigen gebied, door de onderwijsvormen in elkaar te schuiven raakt de expertise in de verdrukking. Door de klassendeler te vergroten wordt de problematiek verdicht en komen leerkrachten niet meer aan het geven van hoogwaardig onderwijs toe.
Het is zeker nodig om het huidige systeem om te vormen aangezien het onvoldoende doelmatig is opgezet. Echter, door maatwerk te leveren in indicering en daar doelgerichte budgetten op te zetten kom je toe aan alle individuele onderwijsbehoeften. Wanneer hierin ook nog eens adequaat kan worden afgestemd met jeugdzorg en psychiatrie, zijn de te behalen rendementen veel groter dan nu het geval is en zeker en vegelijking tot het nieuwe voorstel.
Ouders en leerlingen worden een middel waarmee de onderwijsorganisatie handel drijft. Wanneer een leerling niet geplaatst kan worden in een goedkope onderwijsvorm, wordt het verhandeld. Dit kan niet de bedoeling zijn, zeker niet wanneer de inspectie jarenlang actief stuurt op ouder participatie.