Passend onderwijs

Reactie

Naam Zandvoort (Drs. NAG van)
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Waarom is het cluster 2 onderwijs zo belangrijk? Het gaat om een kleine groep leerlingen, die ook nog eens weinig zichtbaar is.
We zien regelmatig leerlingen die volledig uitgeblust en faalangstig uit het regulier naar onze school komen. We zien ook hoeveel goed een veilige, aangepaste omgeving doet. Leerlingen zeggen zich gelukkiger te voelen en dit uit zich in betere schoolprestaties. In het regulier onderwijs vallen onze leerlingen uit, ook raken zij geïsoleerd en gedesillusioneerd en vinden hun weg naar de arbeidsmarkt niet of onvoldoende.
Vele onderzoeken rapporteren dat dove en slechthorende mensen vaker moe zijn, daarnaast ligt uitsluiting op het werk op de loer, wat resulteert in uitval. Hier helpt het weerbaar worden en een eigen identiteit ontwikkelen (middels sociale vaardigheidstrainingen; hulp van orthopedagogen en logopedisten, en een veilige omgeving) in die mate dat onze leerlingen beter toegerust de arbeidsmarkt opgaan.
Tot slot de ESM-leerlingen. Zij hebben een onzichtbare beperking, maar deze is niet minder aanwezig. Praat eens met een leerling die alle antwoorden heeft in zijn hoofd, maar geen mogelijkheden heeft om ze te uiten. Middels het ondersteunen met gebaren en speciale programma’s, ondersteund door logopedisten, bloeien ook deze leerlingen op.
Voor alle duidelijkheid: ik praat hier over leerlingen die ten ondergaan (of naar verwachting zullen gaan) in het reguliere onderwijs. Het is namelijk ook óns doel om leerlingen die naar het regulier onderwijs kunnen daarnaar te verwijzen (regulier waar mogelijk, speciaal waar nodig).
Verder denk ik dat onze klassen 10% groter kunnen maar de bezuinigen zoals ze er nu liggen (met de korting op expertise) maakt dat onze begroting met 60% wordt gekort. Dat resulteert niet in een klassenvergroting van 10% maar van een sluiting van de school. Dit willen wij niet en het zou ook de wens van de regering niet moeten zijn. Het resulteert namelijk in ongelukkige mensen wat een grotere werkeloosheid en wellicht meer criminaliteit tot gevolg heeft.

Als de bezuinigen dan toch uit het onderwijs moeten komen zou dat kunnen door het afschaffen van de lerarenbeurs (mensen die willen studeren betalen dat zelf) en eventueel de prestatiebeloning.

Drs. N. van Zandvoort
IB & leerkracht Kentalis Compas (cluster 2 vso).

Bijlage