Passend onderwijs

Reactie

Naam Maurice Maeterlinckschool (A.C. Blok)
Plaats Delft
Datum 16 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Geachte lezers, geachte minister van Onderwijs,

Als afdelingsmanager ambulante begeleiding en trajectbegeleiding van een cluster 3 school voor lichamelijk gehandicapten, meervoudig gehandicapten en langdurig zieke kinderen, ben ik zeer nauw betrokken bij het traject Passend onderwijs en de bezuinigingen daarop.
Vandaag kom ik met een oplossing.
Een oplossing die de weg opent naar een win-win situatie waarbij geen ontslagen hoeven te vallen en waarbij alle ambities volledig waar gemaakt kunnen worden.
U, minister en volksvertegenwoordigers, hebt hierbij de kans datgene te doen waar u voor staat zonder dat er "verliezers" zijn.
Mijn voorstel:
- voer de prestatiebeloning stapsgewijs in; het eerste jaar (2012-2013)met 50 mlj. euro, het tweede jaar (2013-2014) 100 mlj. en het derde 150 mlj. (2014-2015)
- stel voor het proces passend onderwijs de 250 mlj. beschikbaar die bespaard wordt op de prestatiebeloning; dit bedrag loopt af naar 150mlj. na 3 jaar.
- naarmate het proces vordert, gaat er meer geld naar de prestatiebeloning en minder naar passend onderwijs. Omdat er een kwaliteitsslag gemaakt wordt, is dit mogelijk.
- koppel uitdrukkelijk de prestatiebeloning aan leraren die in staat zijn om beter om te gaan met leerlingen die een speciale onderwijsbehoefte hebben.
- de voordelen van dit voorstel zijn legio. Door de mensen met expertise in te zetten bij het regulier onderwijs om het stelsel om te vormen, kan daar de kwaliteit omhoog. Op den duur zijn minder mensen met deze expertise nodig; via natuurlijk verloop wordt dit opgevangen.
- Deze omvorming van het stelsel Passend onderwijs loopt gelijk op met het invoeren van de prestatiebeloning; binnen de begroting voor onderwijs wordt dus bezuinigd zonder dat er (in eerste instantie) ontslagen vallen. Via natuurlijk verloop wordt er ingekrompen in de personele sfeer.
- evalueer na 3 jaar dit proces en kijk of we op de goede weg zijn. Daarna kan een vervolgtraject worden afgesproken.

Tenslotte:
Ik kan geen argument bedenken dat tegen dit plan zou zijn.
Ik roep u allen op deze stap te maken en te laten zien dat u de moed heeft oplossingsgericht te denken en leerlingen, ouders en het onderwijsveld te laten zien dat u uw wijsheid inzet en niet vervalt in politiek gekibbel. Daar zijn de leerlingen te kostbaar voor.

Is getekend, 16-02-2011,
A.C. Blok
Maurice Maeterlinckschool (LG/MG/LZK)
Delft