Passend onderwijs
Reactie
Naam | DHA zaad |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 21 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
goedendag
Graag wil ik reageren op het voorstel van passend onderwijs. Ik ben ouder van een kind van 6 dat op een rec3 school zit voor langdurig zieke kinderen. En een kind van 9 dat op een rec 4 school zit omdat ze autistisch is. verder heb ik ook achtergrond binnen het onderwijs en in de hulpverlening.
Ten eerste wil ik benadrukken dat ik mijn kinderen niet onnodig stigmatiseer. Voor mijn kinderen is het noodzakelijk om een school te hebben die expetiese heeft op het gebied van hun beperking. Niet alleen goede en gemotiveerde leerkrachten zijn nodig maar ook heel de omgeving erom heen. Zoals kleine klassen individueel leeraanbod. logopedie op school en bij de jongste een verpleegkundige. Ze zijn nu normaal op een bijzondere school. Als ze binnen het regulieronderwijs zouden zitten wat nooit zo goed aangepast kan worden als deze expertise-scholen zouden ze bijzonder zijn op een normale school. Voor het zelfvertrouwen is het nodig dat ze succes ervaringen op doen. Als alle kinderen in de klas alles sneller kunnen dan jij houd je niet alleen de leerkracht op die nog meer leerlingen heeft maar je krijgt ook als kind het idee dat je het niet goed doet. Mijn kinderen doen ontzettend hun best op school. Het staat allemaal heel mooi beschreven. in U voorstel van passend onderwijs maar het is puur een verkapte bezuinigingsmaatregel. door scholen te verplichten om iedereen aan te nemen zorg je indirect voor meer werkdruk van de nu al overspannen leerkrachten. Ik ben ook docent geweest op een ROC dus ik weet ook wat het beroep inhoud. Het is geen kwestie van niet willen maar met minder middelen is het gewoon niet te doen om met al die verschillende beperkingen rekening te houden. Te grote klassen, alle neven taken van docenten. De omgeving aanpassen is nog moeilijker. Het is nu al een probleem om de openbare gebouwen bijv toegankelijk te maken voor rolstoelen laat staan de klaslokalen prikkelvrij. Nee regering gooi geen geld weg door alles wat goed is opgebouwt weg te gooien zoals alle expertise.deze kinderen hebben recht op goed onderwijs en dat hebben ze nu.Alle nieuwe regels zorgen voor meer bureaucratie en dat kost ook weer geld. het geld moet gaan naar het onderwijs voordeze speciale kinderen. Kinderen zijn de toekomst daar moet je in investeren.
vriendelijke groeten daniëlle zaad