Passend onderwijs

Reactie

Naam vogelpoel consultancy (Drs. D. A. J. Vogelpoel)
Plaats Soest
Datum 17 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben al 30 jaar beleidsmaker op het gebied van zorg en onderwijs met name voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld als oud-directeur van het Nederlands Centrum Hersenletsel. In die functie heb ik nauw samengewerkt met het kenniscentrum autisme. Momenteel ben ik betrokken bij vier hoogfunctionerende autisten die de brugklas HAVO/VWO volgen in "De Tinne" in Amersfoort, een school voor VSO.

Dit type onderwijs, dat op een beperkt aantal plaatsen in Nederland wordt verzorgd, is heel kwetsbaar, omdat het als VSO sector 4 wordt bekostigd, uitgaande van docenten op basisschool-niveau. Er wordt echter HAVO / VWO onderwijs gegeven. Door die discrepantie is het onmogelijk om een bevoegd docentenkorps van voldoende omvang en dskundigheid in stand te houden. Er lopen geregeld docenten 'over'naar het rteguliere HAVO / VWO om salarisredenen en er vallen dan ook onredelijk veel lesuren uit, ongeveer vijgfmaal zo veel als in het reguliere onderwijs.

Deze en andere scholen van dit type ov eral in Nederland dreigen 'om te vallen' waardoor een belangrijke groep normaal tot hoog intelligente jongeren de aansluiting dreigt te missen op onderwijs en arbeidsmarkt. Tegelijk investeert de overheid een paar miljoen in het project 'autisme werkt', om juist de toegang van hoogfunctionerende autisten tot de arbeidsmarkt te verbeteren.

Graag gericht aandacht hiervoor!