Passend onderwijs

Reactie

Naam obs De Springplank (Directeur K Knaap)
Plaats Meerkerk
Datum 20 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
De uitgangspunten voor Passend Onderwijs zijn prima! Ik ben echter bang dat we verwachten en hopen dat we met passend onderwijs alle kinderen een goede plek kunnen geven, maar ik ervaar op dit moment alleen maar meer papierwerk en tijdrovend overleg op school-, bestuurs- en regionaal niveau om passend onderwijs te realiseren. Betekent passend onderwijs dan nog meer bureaucratie? En dan is er nog het probleem van de verschillende visies van besturen en gemeenten in de regio. Het lijkt soms of er alleen maar aan eigen belang gedacht wordt. Het probleem is alleen dat we er allemaal iets anders onder verstaan. De een betrekt het alleen op zorgleerlingen, de ander op plaatsing op bestuursniveau, weer een ander denkt het in de regio op te lossen. De volgende heeft passend onderwijs voor elkaar als er maar één loket is. Hoe is dan onderwijs nabij voor alle kinderen te realiseren? Het gaat toch om de kinderen? Leerkrachten scholen m.b.t. Passend Onderwijs is één, maar zorgen dat het geleerde in de praktijk wordt uitgevoerd is twee. Daar is een cultuuromslag voor nodig. Leerkrachten moeten anders gaan denken en anders gaan handelen. Dat zijn ze nog lang niet allemaal gewend. Ze hebben daar ruimte voor nodig en de rust om e.e.a. uit te voeren. Dat betekent dat er in elk geval een professionele cultuur aanwezig moet zijn, waarin men gewend is aan feedback geven en planmatig handelen/werken met een doel voor ogen. Dat kan alleen als er een directeur is, die een onderwijskundig leider kan zijn met visie. Iemand met lef, die leerkrachten een goed voorbeeld geeft, ze bij de les houdt, aanpakt als ze afwijken van de uitgezette koers en de confrontatie durft aan te gaan. Daarin moet een directeur keuzes durven maken. Dat verlangt weer een professioneel bovenschools management of bestuur met visie, dat de directeur ondersteunt in dit proces. Zijn we met elkaar al zover of gaan hierop ook mensen om- en uitvallen? En tot slot...hoe gaan de de BSO en TSO hierin een plaats geven? Krijgen de medewerkers hiervan ook scholing van bovenaf opgelegd?