Passend onderwijs
Reactie
Naam | Attendiz (Mevr. Drs. R. Beumkes) |
---|---|
Plaats | Hengelo (o) |
Datum | 13 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Rilana Beumkes. Ambulant begeleider, Attendiz Twente, cluster 4, orthopedagoog, docent.
Ik werk ruim drie jaar met leerlingen met gedrags- en psychiatrische stoornissen, vnl in het voortgezet onderwijs. Ik heb ervaren dat er in het voorgezet onderwijs nog veel werk ligt. De docenten zijn zeker niet handelingsvaardig genoeg om de groep leerlingen die er met deze bezuinigingen aankomen op te vangen, laat staan het onderwijsondersteunend personeel.
Ik ben het wel eens met passend onderwijs, er moet iets veranderen. Er zijn teveel leerlingen die geen rugzakje nodig hebben, die het echter wel hebben. Er blijft te veel geld aan de vlaggestok hangen. Maar om nu al het goede wat er opgebouwd is af te breken. Wij, ambulant begeleiders, doen goed werk, docenten en ouders zijn tevreden met ons en het werk is nog lang niet gedaan.
Ik snap niet dat de brug naar passend onderwijs, ingezet door het vorige kabinet, waar we net onze eerste stappen opgezet hebben, met ons als ambulant begeleiders voorop, zo zwaar gebombadeerd wordt. En wel zodanig, dat alle expertise weggeblazen is en leerlingen met beperkingen (welke dan ook) opgevangen moeten worden, door mensen die er te weinig expertise voor hebben. In twee jaar kan dat ook niet opgebouwd worden. De ambulant begeleiders hebben jaren van kennis en ervaring, dat kan en mag niet zomaar weggegooid worden.
Zet nu niet de lonen op de nullijn, maar de bekostiging passend onderwijs. Laat het nu zoals het is en zorg voor wetgeving die het beter zal stroomlijnen. Die het goede (de ambulant begeleiders) behoud en het slechte (de rugzakjes die ten onrechte gegeven zijn en zomaar geld geven, ipv uit te gaan van maatwerk e.a.) goed bekijkt en anders gaat vormgeven.
Deze gang van zaken gooit niet alleen het volledige onderwijsstelsel op de kop, maar ook onze maatschappij. Kinderen met zware beperkingen kunnen straks niet opgevangen worden in de reguliere scholen, het (onderwijzend) personeel kan dat niet aan zonder de expertise die de ambulant begeleiders geven. Kinderen zullen worden verwijderd van scholen, het SO zit vol, kinderen komen thuis te zitten. Met alle problemen van dien, gedragsproblemen, op straat lopen, meer opvang nodig vanuit jeugdzorg (die hebben ook geen geld), verhoging van criminaliteit etcetc. Dit zal op de lange termijn de maatschappij meer gaan kosten, dan het vasthouden van de kennis en expertise die we nu hebben.