Passend onderwijs

Reactie

Naam REC Rivierenland (drs. B van Heukelom)
Plaats Nijmegen
Datum 25 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ambtelijk secretaris van de CvI REC Rivierenland

Waarom wordt middels de huidige wijze van bezuinigen de zo goede insteek van passend onderwijs weggegooid? Voor alle kinderen een passende plek, thuisnabij onderwijs en alleen speciaal waar nodig. Mooie woorden, maar onhaalbaar binnen de huidige bezuinigingen. De druk op het reguliere onderwijs wordt zeer groot. Het is niet reëel om te verwachten dat de specifieke expertise die nodig is om leerlingen adequaat te begeleiden zomaar aanwezig is binnen het reguliere onderwijs. Alleen de tijd al ontbreekt om deze te kunnen ontwikkelen. Zelfs al is deze expertise aanwezig, dan kan men nog niet verwachten dat het mogelijk is om in een klas van 30 kinderen op iedere individuele (complexe) hulpvraag in te spelen. De mogelijkheid om binnen het speciaal onderwijs aan een steeds complexer wordende doelgroep kwalitatief onderwijs te kunnen geven komt tevens onder druk te staan doordat klassen 10% groter moeten worden, veel gespecialiseerde mensen zullen moeten verdwijnen door de bezuinigingen, etc.
Kijk naar andere manieren om de bezuinigingen vorm te geven. Vanuit de oppositie zijn er in het debat meerdere manieren aangegeven: functiemix bevriezen, boekenpakket, etc.
Doordat de kwetsbare kinderen in onze samenleving te grabbel worden gegooid in een samenwerkingsverband wat met beperkte middelen een stijgende groep leerlingen moet bedienen is nu in ieder geval een vermindering van de kwaliteit van het onderwijs gegarandeerd.Ik kan me niet voorstellen dat dit de wens van de minister en het kabinet is. Het is een kwalijke zaak dat er vanuit de minister geen dialoog mogelijk is en er sprake lijkt van een haast dictatoriaal eenrichtingsverkeer.