Passend onderwijs

Reactie

Naam Auris Dienstverlening (J. Bosscher)
Plaats Houten
Datum 23 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Tegen de maatregelen zoals het wetsvoorstel aankondigt heb ik grote bezwaren. Uit mijn bijna 10-jarige werkervaring in de ambulante begeleiding aan kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking (cluster 2) is mijn conclusie:
1. deze leerlingen hebben een specifieke aangepaste instructie nodig om de talige informatie te kunnen begrijpen en zelf toe te kunnen passen.
2. deze leerlingen hebben aangepaste didactische leermiddelen, methodieken, software en ICT-hulpmiddelen nodig.
3. deze leerlingen hebben meer instructie- en oefentijd nodig eer kennis en vaardigheden automatiseren (pré- en ré-teaching)
4. deze leerlingen hebben op hen afgestemde training taalvaardigheden nodig.
5. deze leerlingen hebben op basis van hun hulpvragen gerichte psycho-educatie nodig in het leren omgaan met hun ernstige communicatieve beperkingen, het ontwikkelen van een positief gevoel van eigenwaarde en zelfbeeld en voldoende sociaal weerbaar te worden.

Mijn voorstel om dit wetsvoorstel te verbeteren is:
bezuinig geen 300 miljoen. Zet de gelden voor Prestatiebeloning in. Het kunnen geven van kwalitatief goede onderwijsondersteuning is een grote motivatiebron voor leerkrachten/docenten/ambulant begeleiders. Daarvoor zijn wel de nodige middelen nodig. Het Speciaal Onderwijs en Ambulante begeleiding kunnen maatregelen treffen hoe het onderwijs in de groep nog effectiever kan en hoe de besteding van de gelden meer transparant zichtbaar gemaakt worden. Ambulante begeleiding zet zich naast ondersteuning van de leerling ook in voor het vergroten van de leerkrachtvaardigheden om kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte goed te kunnen begeleiden in de vorm van o.a. co-teaching en mentoring. De Ambulant begeleider speelt zo een belangrijke rol in de deskundigheidsvergroting van de leerkracht. In de regelmatige evaluaties met scholen over de uitvoering van de Ambulante begeleiding krijg ik van zowel van leerkrachten, RT-ers en IB-ers terug dat zij meer inhoudelijke kennis en vaardigheden hebben eigen gemaakt, die zij ook inzetten voor andere leerlingen met een specifieke zorgbehoefte. Deze deskundigheidsvergroting is niet in een geldbedrag weer te geven, maar wel zichtbaar in de kwaliteit van de leerlingzorg van de betreffende school. Ambulante begeleiding heeft op deze wijze een toegevoegde waarde in de verdere ontwikkeling van Passend Onderwijs.