Passend onderwijs

Reactie

Naam SBO de Leye (r spierings)
Plaats Breda
Datum 20 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
als leraar:
om het noodzakelijke draagvlak te creëren bij degenen die passend onderwijs waar moeten maken:
geef de bezuinigingsopdracht aan de werkvloer: laat hen op basis van werkervaringen bepalen, waar efficienter / goedkoper / minder zinloos / minder bureaucratisch geopereerd kan worden.
Dan is er betrokkenheid en grote praktische relevantie t.a.v. de voorstellen!!

Verdeling van de (geringere) zorgmiddelen in Passend Onderwijs:
stimuleer het ( voor een zo groot mogelijk deel ) laag binnen de organisatie=-eenheden wegleggen van de zorgbudgetten. Uiteraard zal eerst een deel 'afgeroomd' moeten worden voor leerlingen, die een SO of SBO-plaats nodig hebben.
De rest ( WSNS-gelden, AB en LGF-gelden, deel . 2% ) dient dan op bestuursniveau, of zelfs binnen het bestuur op een lager operationeel niveau, weggelegd te worden. De werkers in het veld kunnen het best bepalen waar de zorg het hardst nodig is: zij maken zelf jaarlijks de keuze en leggen aan hun eigen organisatorische eenheid verantwoording af over die keuze en stellen op dat niveau evt. keuzes bij. Dus zo groot mogelijke zelfverantwoordelijkheid zo laag mogelijk binnen de organisatie. Daarmee voorkom je bureaucratie van anderen, die de verdeling bepalen volgens criteria die weer aangetoond en bewezen moeten worden!
Dat vraagt soms van leraren nog een groei in transparantie en open overlegstructuren, maar dan komt de beslisbevoegdheid uiteindelijk wel bij de mensen op de werkvloer terecht.