Passend onderwijs
Reactie
Naam | R.P. Versteegt |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 4 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Gegroet,
Ik ben een rugzakbegeleider in het primair onderwijs: ik begeleid kinderen die een 'rugzakje' hebben gekregen. Dat betekent in de praktijk dat ik de kinderen een half uur per dag uit de klas haal om ze te helpen in sociaal-emotionele vaardigheden en -problemen, maar ook met vakken als rekenen en taal. Daarnaast heb ik een aantal keer per jaar gesprekken met de leerkracht en ouders van het kind. De Ambulant Begeleidster zit ook altijd bij deze gesprekken. Met de AB'er heb ik regelmatig contact: ik heb ervaren dat de expertise die de AB'er meebrengt van levensbelang is om met deze rugzakleerlingen om te gaan. Want hoewel ik en de leerkrachten wel wat van de specifieke problemen van deze kinderen afweten, is het de AB'er die vooral de praktische tips geeft zodat de leerkracht en ik die kunnen toepassen.
In dit wetsvoorstel wordt de AB'er de dupe. Hierdoor zal er minder contact zijn tussen de AB'er en de rugzakbegeleider / leerkrachten, waardoor de leerkrachten meer op hun eigen kennis aangewezen zijn. Er gaat zo een groot stuk expertise verloren, waardoor de leerkrachten meer bezig zijn in de klas om de kinderen met een rugzak 'in toom' te houden. Dat zorgt er voor dat de leerkracht minder tijd heeft voor de rest van de leerlingen, waardoor deze leerlingen kwalitatief minder onderwijs zullen krijgen.
Het wetsvoorstel spreekt over de zorgplicht van de scholen en de expertise van de leerkracht zelf. De praktijk laat zien dat scholen de druk nu al vaak niet aankunnen. In elke klas zitten wel één of twee kinderen met gedragsproblemen, als het er niet meer zijn. Dat drukt pas een 'stempel' op de groep. Door het wetsvoorstel door te drukken is er straks juist minder begeleiding en hulp mogelijk, in plaats van meer. De kwaliteit van het onderwijs zal achteruit gaan.
Mijn voorstel hier is het volgende: zorg ervoor dat het duidelijk is *waar* het geld naartoe gaat, en of het nodig is. De externe instanties -zoals de AB'ers- zijn van levensbelang om kinderen met gedragsproblemen of een handicap op een reguliere school te begeleiden. Laat de instanties -en scholen ook- dus bijhouden wat ze voor welk kind krijgen en wat ze daar mee doen. Pas als dat duidelijk is, kunnen we kijken naar bezuinigingen .
Tot zover mijn reactie. Ik hoop dat het duidelijk maakt wat de consequenties van dit wetsvoorstel zullen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Rob Versteegt,
Rugzakbegeleider PO.