Passend onderwijs

Reactie

Naam Delta-onderwijs (LCJM Oomen)
Plaats Oosterhout
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben bestuurder van een middelgroot schoolbestuur (20 scholen po en 1 vo).

Het wetsvoorstel legt schoolbesturen een zorgplicht op. Met dat gegeven heb ik geen enkel probleem. Het is inconsequent dat de daarvoor noodzakelijke middelen bij een samenwerkingsverband worden belegd. Hiermee heb je als schoolbestuur geen middelen om de door de wetgever opgelegde zorgplicht te realiseren.
Of de zorgplicht gaan\t met de zorgmiddelen naar de samenwerkingsverbanden; of de zorgplicht gaat met de zorgmiddelen naar het schoolbestuur.

De voorgestelde opzet van de nieuwe samenwerkingsverbanden leidt er m.i. toe dat er veel "bestuurlijke drukte" zal ontstaan over de verdeling van de zorgmiddelen. Nu valt ons wsns samenwerkingsverband gelijk aan het bestuur. De leerlingzorg is in onze lijnorganisatie geregeld. Er wordt geen overhead gecreëerd door het samenwerkingsverband waardoor de zorgmiddelen direct in de lumpsum mee naar de scholen gaat. Het is ondoenlijk om met bijv. 20 kleine schoolbesturen en enkele grote besturen op efficiënte wijze te besluiten over verdeling van geld en formatie. Vooral niet als dat geld voor de lichte zorg al meerjarig verplicht is en zeker bij kleine besturen een herschikking van geld tot ontslagen kan leiden.

Indien de minister op deze wijze (van bovenaf opleggend en met minder middelen) passend onderwijs wil invoeren dient zij m.i. ook de uitvoering te regelen. Graag willen schoolbesturen zelf verantwoordelijkheid dragen maar dan moeten zij daarvoor ook de middelen krijgen. In de huidige opzet KAN ik als bestuurder niet de verantwoordelijkheid op mij nemen en zal ik dus als loyaal bestuurder zaken uit gaan voeren die de minister m.i. verder dient uit te werken.

Dit concept biedt daarvoor te weinig.