Passend onderwijs
Reactie
Naam | Dhr. G. Vermeulen |
---|---|
Plaats | Houten |
Datum | 8 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Hoedanigheid: ouder van kind op speciaal onderwijs.
Er vanuit gaande dat de wil bij de scholen aanwezig is om meer kinderen met beperkingen in communicatie en taal binnen het regulier onderwijs te behouden, vereist deze nieuwe benadering dat ALLE leerkrachten met heel veel vormen van problematiek moeten kunnen omgaan. Om te beginnen dient de situatie in de klas afgestemd te zijn op dit speciale kind, waarbij de leerkracht deze extra zorg moet zien te combineren met de zorg voor gemiddeld 27 andere kinderen, er vanuit gaande dat deze allen vrij van problematiek zijn. Ook in de vrije speelmomenten vereisen deze kinderen aandacht omdat zij onevenredig vaak structureel gepest worden. In het geval van ons kind wist de school geen andere oplossing dan, tot ontsteltenis van ons en de ambulant begeleider, te adviseren ons kind dan maar in de klas te houden tijdens het speelkwartier. Een kind met communicatieve / autistische stoornis werd daarmee vogelvrij verklaard en opgesloten. Kinderen met dermate ernstige problematiek dienen beschermd te worden en voldoende en op de juiste manier te worden begeleid. Daarin blinken scholen voor speciaal onderwijs, en voor wat betreft communicatie en spraaktaal moeilijkheden specifiek cluster 2 scholen, uit. Niet alleen begeleiden in de regel uitstekend en speciaal opgeleide leerkrachten het leerproces IN de klas, ook daarbuiten, waar kinderen het "echte leven" ontdekken, worden zij gesteund, begeleid en aangestuurd opdat zij hun communicatieve mogelijkheden ontwikkelen in plaats van weggepest in een hoekje van het schoolplein wegkwijnen en uiteindelijk voor de samenleving verloren gaan. Cluster 2 scholen moeten daarom in staat blijven deze kinderen te ondersteunen, en door de voorgestelde bezuinigingen wordt het ook voor deze speciale scholen ondoenlijk om deze bijzondere kinderen de juiste begeleiding te kunnen verschaffen. Dit plan zal leiden tot een sterke verslechtering van de situatie van kinderen met communicatie en spraaktaal problematiek zowel binnen het reguliere onderwijs als op de financieel uitgeklede scholen voor speciaal onderwijs. Als ouders van een kind met erstige communicatieve problematiek verzoeken wij u met klem af te zien van de voorgestelde bezuinigingen en aanpassingen