Passend onderwijs

Reactie

Naam mr R.S. Nandoe
Plaats Alkmaar
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Als moeder van een kind met klassiek autisme, dat een cluster 2 school bezoekt, maak ik mij ernstig zorgen over het wetsvoorstel Passend Onderwijs van minister Bijsterveldt

Het is voor mijn kind van groot belang dat er binnen het cluster 2 onderwijs voldoende kennis van autisme bestaat. Als de lesmethode niet wordt aangepast en binnen de school geen rekening wordt gehouden met de beperkingen die hij als autist heeft, komt de lesstof niet bij hem binnen, raakt hij gespannen, gefrustreerd en krijgt hij minder plezier in school.

Wij hebben altijd gehoopt dat alles uit ons kind zal worden gehaald, wat er in zit en tot nu toe is dat gelukt. Wij willen niet dat dit ten koste gaat van zijn zelfvertrouwen, vrolijkheid, zachtaardigheid en plezier in school.. Wij zijn bang dit zal gebeuren als de klassen groter worden en er geen extra ondersteuning meer voor de leerkrachten is. Klassenassistentie en extra ambulante begeleiding zijn voor mijn kind, dat veel extra aandacht nodig heeft, heel erg belangrijk.
Ik maak mij ook grote zorgen als de gelden voor het steunpunt autisme komen te vervallen.

Als de definitie van ESM wordt aangescherpt, zal mijn zoon mogelijk niet meer binnen het cluster 2 onderwijs worden toegelaten.
Hij is vanwege zijn autisme vooral beperkt in zijn communicatie, waardoor hij binnen dit type onderwijs zeer op zijn plek is.
Vanwege zijn intelligentie past hij niet binnen cluster 3. Omdat hij geen gedragsstoornis heeft, anders dan veroorzaak door autisme, past hij ook niet binnen cluster 4. Hij is onvoldoende weerbaar om tussen kinderen van cluster 4 te passen en schrikt van agressief en heftig gedrag.

Ik verzoek de minister dan ook het wetsvoorstel zodanig aan te passen dat de klassen binnen cluster 2 onderwijs niet groter worden, er voldoende mensen aanwezig blijven om goed onderwijs en goede zorg te blijven bieden, de criteria voor indicatiestelling onveranderd blijven, de gelden voor het steunpunt autisme blijven bestaan en mijn zoon aanspraak kan blijven maken op ambulante begeleiding binnen het cluster 2 onderwijs.