Passend onderwijs

Reactie

Naam cbs De Wendakker (schoolleider A Renting)
Plaats zwolle
Datum 11 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
300 milj. bezuinigen is een verkeerde benadering.
De argumenten - meer kinderen in het sbo/so is een probleem op zich. Daar willen we best kritisch naar kijken en samen zoeken naar mogelijke oplossingen. Daar wil ik ook wel mede verantwoordelijkheid voor dragen. Dat het zoeken naar oplossingen gepaard gaat met een bezuniging is niet constructief en staat lijnrecht tegenover elkaar.

Dat we moeten bezuinigen is duidelijk.
Laten we bezuinigen op projectgelden, functiemix, subsidies, e.d.
Dat raakt niet directe het primaire proces.

De functiemix is veel beter vorm te geven door taken/functies aan tijd te koppelen ipv aan een LB functie.

Naast deze bezuiniging, hebben we ook flink last van de aanpassing van de groeiregeling en de bezuiniging op de besturen. Ook deze bezuinigingen worden doorvertaald naar de leerling in de groep en dus de leerkracht voor de klas.
Al met al moet ik mijn school met 2 groepen (van de 35 groepen) inkrimpen, terwijl ik 30 kinderen groei. Bizar.

Passend onderwijs is op deze manier niet uit te voeren.
De andere eisen - deskundigheidsbevordering van leerkrachten - is en blijft nodig. Ook voor passend onderwijs.
Passend onderwijs is een investering van de scholen en de leerkrachten. Hoe kunnen wij investeren als voorzieningen minder worden?